povolání
Kontrolní pracovník kontroly zákazu chemických zbraní
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30564
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování podkladů pro tvorbu zákonných právních úprav v oblasti zákazu chemických zbraní.
- Komplexní zajištění státního dohledu v oblasti kontroly zákazu chemických zbraní a nakládání se stanovenými látkami.
- Koordinace a plánování kontrolní činnosti.
- Zajišťování činností spojených s přijetím mezinárodních inspekcí v průmyslových organizacích.
- Zpracování rozhodnutí pro nakládání se stanovenými chemickými látkami.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba koncepce dozoru v oblasti zákazu chemických a biologických zbraní, jaderné bezpečnosti, nakládání se zdroji ionizujícího záření, s radioaktivními odpady, s jadernými materiály, v oblasti přepravy jaderných materiálů a radionuklidových zářičů a odborné přípravy vybraných pracovníků jaderných zařízení a pracovišť se zdroji ionizujícího záření. | 0 |
Zajišťování komplexní metodické a kontrolní (dozorové) činnosti v rozsahu působnosti úřadu v oblasti kontroly zákazu chemických a biologických zbraní. | 0 |
Zpracovávání metodických systémových opatření pro výkon státní inspekce (dozoru) nad jadernou bezpečností a radiační ochranou, nad způsobilostí technických provozů jaderných zařízení a pracovišť se zdroji ionizujícího záření, nad povinně zavedeným systémem jejich jakosti, nad přepravou a nakládáním s jadernými materiály, nad opatřeními vedoucími ke snížení přírodního ozáření, dohled nad stanovenými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických a biologických zbraní s celorepublikovou působností. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů chemické obory | KKOV | 14xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů biologické obory | KKOV | 15xxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání plánů kontrolní činnosti v oblasti státního odborného dohledu nad stanovenými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických zbraní | ||||||||
Zpracovávání koncepce dozoru nad stanovenými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických zbraní | ||||||||
Zpracovávání metodických systémových opatření pro výkon státní inspekce (dozoru) nad stanovenými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických zbraní | ||||||||
Provádění státního odborného dohledu v oblasti kontroly zákazu chemických zbraní a nakládání se stanovenými látkami | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace k provádění státního odborného dohledu nad stanovenými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických zbraní | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro tvorbu zákonných právních úprav v oblasti kontroly zákazu chemických zbraní | ||||||||
Zpracovávání rozhodnutí pro nakládání se stanovenými chemickými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických zbraní | ||||||||
Zajišťování činností, spojených s přijetím mezinárodních inspekcí v průmyslových organizacích, provádějících kontroly stanovených látek, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických zbraní | ||||||||
Koordinování kontrolní činnosti v oblasti státního odborného dohledu nad stanovenými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických zbraní |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa v oblasti zbraňových systémů |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Drogová závislost v anamnéze
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Chemičtí inženýři a specialisté v příbuzných oborech (CZ-ISCO 2145)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 71 179 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 440 Kč do 99 432 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Chemičtí inženýři kontroly a řízení kvality, chemičtí inženýři laboranti a specialisté v příbuzných oborech (CZ-ISCO 21455)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 61 336 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 38 750 Kč do 97 535 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Chemičtí inženýři a specialisté v příbuzných oborech (CZ-ISCO 2145)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 40 965 Kč | 73 740 Kč | 74 293 Kč | 109 610 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 49 586 Kč | 81 890 Kč | 79 319 Kč | 97 449 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 50 805 Kč | 91 908 Kč | 86 092 Kč | 127 000 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 45 435 Kč | 70 531 Kč | 74 122 Kč | 103 305 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 40 083 Kč | 68 016 Kč | 68 991 Kč | 96 096 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 42 638 Kč | 67 505 Kč | 69 543 Kč | 99 177 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 38 331 Kč | 56 243 Kč | 60 061 Kč | 86 574 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 42 861 Kč | 56 521 Kč | 60 801 Kč | 81 758 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 43 183 Kč | 60 363 Kč | 65 832 Kč | 92 061 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.