specializace
Inspektor zemědělských komodit a půdy
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
29 000 Kč - 58 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30502
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Samostatné provádění kontroly hnojiv nebo půdy včetně přípravy a posuzování dokumentace.
- Sledování a vyhodnocování vývoje vstupů do zemědělství a půdy.
- Samostatné provádění inspekční a dozorové činnosti v oblasti krmiv a živočišné výroby, včetně biologického zkoušení.
- Zpracování závěrů, opatření a zpráv z inspekční činnosti.
- Sledování a vyhodnocování vývoje kvality a nezávadnosti zemědělských výrobků.
- Poradenská činnost v oblasti zemědělských komodit a půdy.
- Ověřování vlastností krmiv včetně vyhodnocení dokumentace.
- Výkon státního dozoru pro registraci krmiv, hnojiv a pro ochranu půdy.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Komplexní vykovávání inspekce a dozoru v oblasti ochrany spotřebitele, vnitřního trhu a fiskálních zájmů státu. | 0 |
Samostatné provádění kontroly rozmnožovacího materiálu, hnojiv, krmiv nebo půdy včetně přípravy a posuzování dokumentace. Provádění biologických pokusů v rámci zkoušení odrůd a biologického zkoušení krmiv. | 0 |
Samostatné provádění specializované státní inspekce, státního dozoru nebo kontroly nad dodržováním povinností vyplývajících z právních předpisů ve vymezené působnosti úřadu. | 0 |
Samostatný výkon státního dozoru pro registraci odrůd, krmiv a hnojiv a certifikaci rozmnožovacího materiálu a pro ochranu půdy. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru zemědělství | KKOV | 4131R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru zemědělství | KKOV | 4131N | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů zemědělství a lesnictví | KKOV | 41xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program ve skupině oborů zemědělství a lesnictví | KKOV | 41xxR | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Posuzování a vyhodnocování vývoje vstupů do zemědělství a půdy, v rámci výkonu státního odborného dozoru | ||||||||
Posuzování a vyhodnocování vývoje kvality a nezávadnosti zemědělských výrobků, v rámci výkonu státního odborného dozoru | ||||||||
Provádění kontrol registrace zemědělských odrůd, krmiv a hnojiv a certifikace rozmnožovacího materiálu, v rámci státního odborného dozoru | ||||||||
Provádění kontrol nad dodržováním povinností vyplývajících z právních předpisů v rámci státního odborného dozoru v oblasti zemědělské půdy, vstupů do půdy, hnojiv, krmiv a živočišné výroby | ||||||||
Provádění kontrol v oblasti vnitřního trhu zemědělských komodit a ochrany spotřebitele, v rámci státního odborného dozoru | ||||||||
Zkoušení zemědělských odrůd a biologické zkoušení krmiv, v rámci státního odborného dozoru | ||||||||
Vedení dokumentace o výkonu státního odborného dozoru v oblasti zemědělské půdy, vstupů do půdy, hnojiv, krmiv a živočišné výroby | ||||||||
Zpracovávání závěrů, opatření a zpráv z inspekční činnosti v oblasti zemědělské půdy, vstupů do půdy, hnojiv, krmiv a živočišné výroby | ||||||||
Provádění poradenské a informační činnosti v oblasti zemědělských komodit a půdy, v rámci výkonu státního odborného dozoru |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní odborný dozor v oblasti zemědělství |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Pracovníci veřejné správy v oblasti státních regulací jinde neuvedení (CZ-ISCO 3359)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 35 954 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 839 Kč do 58 344 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Pracovníci veřejné správy v oblasti státních regulací jinde neuvedení (CZ-ISCO 3359)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 33 672 Kč | 49 428 Kč | 49 509 Kč | 64 064 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 27 543 Kč | 34 231 Kč | 36 254 Kč | 48 206 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 27 209 Kč | 34 887 Kč | 36 028 Kč | 44 796 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 29 447 Kč | 35 447 Kč | 37 878 Kč | 49 243 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 29 425 Kč | 34 904 Kč | 34 024 Kč | 37 115 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 29 677 Kč | 34 752 Kč | 35 688 Kč | 42 243 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 22 699 Kč | 32 863 Kč | 31 092 Kč | 36 919 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 25 940 Kč | 33 065 Kč | 36 322 Kč | 55 323 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 29 088 Kč | 34 027 Kč | 35 727 Kč | 43 583 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 29 277 Kč | 34 600 Kč | 35 916 Kč | 43 864 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 28 189 Kč | 36 000 Kč | 36 080 Kč | 45 867 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 27 846 Kč | 34 126 Kč | 34 258 Kč | 38 400 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.