specializace
Inspektor omamných látek
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
územně samosprávní celky |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 57 000 Kč |
Alternativní názvy
Referent samosprávy pro zdravotnictví, Úředník, Administrativní pracovník
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30299
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Kontrola dodržování příslušných ustanovení zákona o návykových látkách.
- Zabezpečování činností vyplývajících z ustanovení zákona o návykových látkách např. zneškodňování nepoužitelných návykových látek, přípravků a prekursorů.
- Poskytování informací státnímu ústavu pro kontrolu léčiv.
- Udělování souhlasu ke zneškodňování nepoužitelných léčiv v rozsahu stanoveném zákonem o léčivech.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Řešení složitých případů na úseku ochrany a podpory zdraví včetně poskytování informací z registru chemických látek a chemických přípravků. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru laborant ve zdravotnictví | KKOV | 5343M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) ve skupině oborů zdravotnictví | KKOV | 53xxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru analytická chemie aplikovaná | KKOV | 2843M | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxL | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti úředníků samosprávných celků - zvláštní odborná způsobilost a průběžné vzdělávání podle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících uzemních samosprávných celků a o změně některých zákonů a podle vyhlášky č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celkůKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění kontroly dodržování příslušných ustanovení zákona o návykových látkách, spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Posuzování podkladů k udělení souhlasu ke zneškodňování nepoužitelných léčiv v rozsahu stanoveném zákonem o léčivech, v rámci provádění kontroly dodržování zákona o návykových látkách spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Vedení dokumentace o provádění kontroly dodržování zákona o návykových látkách spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Poskytování informací z registru chemických látek a chemických přípravků, v rámci provádění kontroly dodržování zákona o návykových látkách spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Poskytování informací státnímu ústavu pro kontrolu léčiv, v rámci provádění kontroly dodržování zákona o návykových látkách spadající do působnosti samosprávního úřadu | ||||||||
Zabezpečování činností vyplývajících z ustanovení zákona a návykových látkách a spadajících do působnosti samosprávního úřadu, např. zneškodňování nepoužitelných návykových látek, přípravků a prekursorů |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní zdravotní dozor a koordinace odborných činností |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Úředníci jinde neuvedení (CZ-ISCO 4419)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 909 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 812 Kč do 56 895 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Úředníci v oblasti správy školství, kultury a zdravotnictví (CZ-ISCO 44193)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 36 705 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 24 979 Kč do 50 715 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 41 629 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 031 Kč do 55 618 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Úředníci jinde neuvedení (CZ-ISCO 4419)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 35 866 Kč | 46 118 Kč | 48 712 Kč | 64 570 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 33 381 Kč | 40 462 Kč | 41 474 Kč | 49 247 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 244 Kč | 40 400 Kč | 41 274 Kč | 50 117 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 31 690 Kč | 42 189 Kč | 42 452 Kč | 53 864 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 32 721 Kč | 40 965 Kč | 41 899 Kč | 50 909 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 552 Kč | 43 283 Kč | 43 812 Kč | 53 823 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 33 694 Kč | 40 537 Kč | 41 994 Kč | 52 868 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 35 183 Kč | 45 542 Kč | 47 660 Kč | 61 271 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 35 870 Kč | 45 426 Kč | 46 564 Kč | 57 227 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 34 011 Kč | 42 486 Kč | 43 445 Kč | 53 152 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 32 920 Kč | 42 912 Kč | 43 398 Kč | 54 099 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 32 748 Kč | 40 599 Kč | 41 861 Kč | 52 277 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 32 820 Kč | 40 121 Kč | 40 808 Kč | 47 714 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 33 187 Kč | 41 232 Kč | 42 316 Kč | 52 223 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.