povolání
Inspektor ochrany vod specialista
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
35 000 Kč - 61 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30461
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Řízení a koordinace inspekční činnosti.
- Tvorba koncepce kontrolní práce v oblasti ochrany vod.
- Tvorba metodických pokynů a směrnic k zabezpečení odborné činnosti oblastních inspektorátů.
- Komplexní zajišťování výkonu dozoru a vedení správních řízení v oblasti ochrany vod.
- Analýzy a zobecňování poznatků z inspekční činnosti.
- Spolupráce s příslušnými odbory Ministerstva životního prostředí ČR.
- Koordinace a provádění specializovaných kontrol a terénních šetření.
- Tvorba metodických pokynů na ochranu povrchových a podzemních vod před znečištěním.
- Koordinace a zajišťování metodicky správného postupu při správním řízení.
- Poradenská a konzultační činnost v oblasti ochrany vod.
- Kontrola činnosti oblastních inspektorátů.
- Podílení se na řešení složitých havarijních případů.
- Kontrola dodržování platných právních předpisů a rozhodnutí v oblasti ochrany vod.
- Zajišťování spolupráce s orgány a organizacemi při prevenci závažných průmyslových havárií a řešení starých ekologických zátěží.
- Ukládání pokut.
- Šetření stížností, podnětů a petic občanů.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Analytické, vyhodnocovací a jiné systémové činnosti aspektů jednotlivých složek životního prostředí z celostátního hlediska. | 0 |
Analýza, posuzování a vyhodnocování přírodních zdrojů včetně osvědčování podle příslušných (zvláštních) předpisů. | 0 |
Celostátní koordinace a usměrňování zpracovávání expertních stanovisek a posudků ve věcech ochrany životního prostředí. | 0 |
Celostátní koordinace řešení důsledků starých ekologických zátěží. | 0 |
Příprava a zpracovávání státní politiky jednotlivých složek životního prostředí v regionálních aspektech a souvislostech z celostátních hledisek. | 0 |
Řešení závažných ekologických havárií. | 0 |
Stanovování celostátních obecných zásad a realizačních struktur ochrany životního prostředí, tvorby a ochrany přírody a krajiny, ovzduší, vod, půdy, odpadového hospodářství a ochrany před povodněmi a vyhodnocování účinnosti celostátní koncepce ochrany životního prostředí. | 0 |
Stanovování obecných zásad a principů řešení důsledků starých ekologických zátěží v životním prostředí, havarijního zajišťování a likvidace starých důlních děl, kontaminovaných půd a odstraňování následků přírodních katastrof. | 0 |
Stanovování obsahových směrů a programů vrchního státního dozoru v životním prostředí včetně sjednocení rozhodovací praxe správních orgánů a případných změn a doplňků platného právního stavu životního prostředí. | 0 |
Tvorba metodiky informačního systému o životním prostředí. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ochrana prostředí | KKOV | 1604T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí | KKOV | 16xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů chemické obory | KKOV | 14xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání koncepcí, metodik, obsahových směrů a programů vrchního státního dozoru v oblasti ochrany vod | ||||||||
Zpracovávání metodik a postupů řešení důsledků starých ekologických zátěží v životním prostředí, havarijního zajišťování a likvidace starých důlních děl, v rámci řízení a zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany vod | ||||||||
Zpracovávání metodik a postupů řešení likvidace kontaminovaných půd, odstraňování následků přírodních katastrof a ochrany před povodněmi, v rámci řízení a zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany vod | ||||||||
Posuzování a vyřizování stížností, podnětů a petic občanů v oblasti životního prostředí, v rámci řízení a zabezpečování úkolů státního dozoru | ||||||||
Analyzování jednotlivých složek životního prostředí z celostátního hlediska, v rámci řízení a zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany vod | ||||||||
Vedení dokumentace o zajišťování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany vod | ||||||||
Provádění metodické, konzultační a poradenské činnosti orgánům samosprávy, státní správy a dalším osobám, v rámci zajišťování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany vod | ||||||||
Celostátní koordinování řešení důsledků starých ekologických zátěží, v rámci řízení a zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany vod | ||||||||
Celostátní koordinování a usměrňování zpracovávání expertních stanovisek a posudků ve věcech ochrany životního prostředí, v rámci řízení a zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany vod | ||||||||
Koordinování sjednocení rozhodovací praxe správních orgánů a případných změn a doplňků platného právního stavu v oblasti ochrany vod, v rámci řízení a zabezpečování úkolů státního dozoru | ||||||||
Koordinování činností při řešení závažných ekologických havárií ohrožujících životní prostředí, v rámci řízení a zabezpečování úkolů státního dozoru |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní dozor a ochrana vod | ||||||||
státní dozor v oblasti ochrany přírody a krajiny |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Onemocnění oběhové soustavy
- Poruchy termoregulace
- Onemocnění ledvin
- Závažná endokrinní onemocnění
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Poruchy prokrvení končetin
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Těžká, prognosticky závažná onemocnění oběhové soustavy
- Chladová alergie
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 44 908 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 35 227 Kč do 60 779 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 38 398 Kč | 51 713 Kč | 52 481 Kč | 66 232 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 36 584 Kč | 41 500 Kč | 42 979 Kč | 51 904 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 33 880 Kč | 43 579 Kč | 42 647 Kč | 50 270 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 35 445 Kč | 45 041 Kč | 44 395 Kč | 51 592 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 33 753 Kč | 41 829 Kč | 42 433 Kč | 49 217 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 35 569 Kč | 43 218 Kč | 43 437 Kč | 54 607 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 34 340 Kč | 43 374 Kč | 43 940 Kč | 55 144 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 34 845 Kč | 40 302 Kč | 43 733 Kč | 54 699 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 34 346 Kč | 40 529 Kč | 41 120 Kč | 47 857 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 33 204 Kč | 39 956 Kč | 41 274 Kč | 50 781 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 32 801 Kč | 42 967 Kč | 43 558 Kč | 54 531 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 33 941 Kč | 41 756 Kč | 43 909 Kč | 53 101 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 35 256 Kč | 44 268 Kč | 45 618 Kč | 56 660 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.