Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

povolání

Inspektor ochrany lesa specialista

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Magisterský studijní program (NSP 7)

Platové rozmezí:

31 000 Kč - 53 000 Kč

Detailní informace

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

30462

Datum zveřejnění

31. 10. 2006

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Inspektor ochrany lesa specialista řídí a zabezpečuje úkoly státního dozoru v oblasti ochrany lesa.

Pracovní činnosti

  • Řízení a koordinace inspekční činnosti.
  • Tvorba koncepce kontrolní práce v oblasti ochrany lesa.
  • Tvorba metodických pokynů a směrnic k zabezpečení odborné činnosti oblastních inspektorátů.
  • Komplexní zajišťování výkonu dozoru a vedení správních řízení v oblasti ochrany lesa.
  • Zpracování analýz, stanovisek, posudků a dalších podkladů pro činnost orgánů činných v trestním řízení.
  • Spolupráce s příslušnými odbory Ministerstva životního prostředí ČR.
  • Koordinace a provádění specializovaných kontrol a terénních šetření.
  • Koordinace a zajišťování metodicky správného postupu při správním řízení.
  • Poradenská a konzultační činnost v oblasti ochrany lesa.
  • Koordinace postupu v ochraně lesa s orgány státní správy lesů a orgány činnými v trestním řízení.
  • Kontrola činnosti oblastních inspektorátů.
  • Podílení se na řešení složitých kalamitních případů v lesích.
  • Výkon funkce lesní stráže.
  • Kontrola dodržování platných právních předpisů a rozhodnutí v oblasti ochrany lesa.
  • Ukládání pokut.
  • Samostatné šetření stížností, podnětů a petic občanů.
  • Vedení příslušné dokumentace.

Příklady činností ze veřejného sektoru

Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.

Text příkladu Platová třída
Analytické, vyhodnocovací a jiné systémové činnosti aspektů jednotlivých složek životního prostředí z celostátního hlediska. 0
Celostátní metodické usměrňování výkonu správy životního prostředí nebo geologie a koordinace postupu při uplatňování práva životního prostředí. 0
Posuzování úplnosti a správnosti řešení ve vztahu k platné právní úpravě u nejsložitějších řízení v ucelených oblastech ochrany životního prostředí. 0
Příprava a zpracovávání plánů, bilancí přírodních zdrojů, programů, expertiz, posudků a obdobných celostátních metodických dokumentů pro problematiku jednotlivých složek životního prostředí a dalších oborů. 0
Příprava a zpracovávání státní politiky jednotlivých složek životního prostředí v regionálních aspektech a souvislostech z celostátních hledisek. 0
Stanovování celostátních obecných zásad a realizačních struktur ochrany životního prostředí, tvorby a ochrany přírody a krajiny, ovzduší, vod, půdy, odpadového hospodářství a ochrany před povodněmi a vyhodnocování účinnosti celostátní koncepce ochrany životního prostředí. 0

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Magisterský studijní program v oboru ochrana prostředí KKOV 1604T nejvhodnější
Magisterský studijní program ve skupině oborů zemědělství a lesnictví KKOV 41xxT vhodná
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekologie a ochrana životního prostředí KKOV 16xxT vhodná

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Zpracovávání koncepce kontrolní práce v oblasti ochrany lesa
Zpracovávání metodických pokynů a směrnic k zabezpečení odborné činnosti oblastních inspektorátů v oblasti ochrany lesa
Provádění kontroly činnosti oblastních inspektorátů v oblasti ochrany lesa
Posuzování možností řešení složitých kalamitních případů v lesích, v rámci zabezpečování úkolů v oblasti ochrany lesa
Zpracovávání stanovisek, posudků a dalších podkladů pro činnost orgánů činných v trestím řízení ve věcech ochrany lesa
Provádění poradenské a konzultační činnosti v oblasti ochrany lesa
Vyřizování agendy zabezpečující výkon státního dozoru a vedení správních řízení v oblasti ochrany lesa
Vykonávání funkce lesní stráže, v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany lesa
Koordinování postupu v ochraně lesa s orgány státní správy lesů a orgány činnými v trestním řízení
Koordinování a zajišťování metodicky správného postupu při správním řízení v oblasti ochrany lesa
Koordinování inspekční činnosti a státního dozoru v oblasti ochrany lesa
Koordinování spolupráce s příslušnými odbory Ministerstva životního prostředí ČR, v rámci zabezpečování úkolů státního dozoru v oblasti ochrany lesa

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
státní dozor, ochrana a péče o lesních ekosystémy
státní odborný dozor a činnost v oblasti pyrotechniky

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.


Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Duševní zátěž
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Onemocnění oběhové soustavy
  • Poruchy termoregulace
  • Onemocnění ledvin
  • Závažná endokrinní onemocnění
  • Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
  • Závažná onemocnění ledvin, močových cest
  • Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
  • Poruchy vidění
  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování
  • Závažná psychosomatická onemocnění
  • Poruchy prokrvení končetin

Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání

  • Těžká, prognosticky závažná onemocnění oběhové soustavy
  • Chladová alergie
  • Prognosticky závažné poruchy vidění
  • Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem

Specialisté v oblasti ochrany životního prostředí (kromě průmyslové ekologie) (CZ-ISCO 2133)

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 988 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 509 Kč do 53 011 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.