povolání
Inspektor kontroly zákazu biologických a toxinových zbraní
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 91 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30562
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zpracování podkladů pro zákonné právní úpravy v oblasti zákazu biologických a toxinových zbraní.
- Komplexní zajišťování státního odborného dozoru v oblasti kontroly zákazu biologických a toxinových zbraní a nakládání s vysoce rizikovými biologickými agens a toxiny.
- Koordinace, metodické usměrňování a plánování kontrolní činnosti.
- Zpracování rozhodnutí pro nakládání s vysoce rizikovými biologickými agens a toxiny.
- Poradenská činnost v oblasti biologických a toxinových zbraní včetně provádění školení a výcviku osob.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba koncepce dozoru v oblasti zákazu chemických a biologických zbraní, jaderné bezpečnosti, nakládání se zdroji ionizujícího záření, s radioaktivními odpady, s jadernými materiály, v oblasti přepravy jaderných materiálů a radionuklidových zářičů a odborné přípravy vybraných pracovníků jaderných zařízení a pracovišť se zdroji ionizujícího záření. | 0 |
Zajišťování komplexní metodické a kontrolní (dozorové) činnosti v rozsahu působnosti úřadu v oblasti kontroly zákazu chemických a biologických zbraní. | 0 |
Zpracovávání metodických systémových opatření pro výkon státní inspekce (dozoru) nad jadernou bezpečností a radiační ochranou, nad způsobilostí technických provozů jaderných zařízení a pracovišť se zdroji ionizujícího záření, nad povinně zavedeným systémem jejich jakosti, nad přepravou a nakládáním s jadernými materiály, nad opatřeními vedoucími ke snížení přírodního ozáření, dohled nad stanovenými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických a biologických zbraní s celorepublikovou působností. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program ve skupině oborů biologické obory | KKOV | 15xxT | nejvhodnější |
Magisterský studijní program ve skupině oborů technická chemie a chemie silikátů | KKOV | 28xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů chemické obory | KKOV | 14xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů farmaceutické vědy | KKOV | 52xxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání metodických systémových opatření a návrhů právních předpisů pro výkon státního odborného dozoru nad jadernou bezpečností a radiační ochranou | ||||||||
Zpracovávání metodických systémových opatření pro výkon státního odborného dozoru nad způsobilostí technických provozů jaderných zařízení a pracovišť se zdroji ionizujícího záření, nad povinně zavedeným systémem jejich jakosti | ||||||||
Zpracovávání metodických systémových opatření pro výkon státního odborného dozoru nad opatřeními vedoucími ke snížení přírodního ozáření a nad stanovenými látkami, které by mohly být zneužity k porušování zákazu chemických a biologických zbraní | ||||||||
Zpracovávání koncepce a metodiky státního odborného dozoru v oblasti zákazu chemických a biologických zbraní, jaderné bezpečnosti, nakládání se zdroji ionizujícího záření, s radioaktivními odpady a s jadernými materiály | ||||||||
Zpracovávání koncepce a metodiky státního odborného dozoru nad přepravou a nakládáním s jadernými materiály a radionuklidovými zářiči | ||||||||
Zpracovávání koncepce odborné přípravy vybraných pracovníků jaderných zařízení a pracovišť se zdroji ionizujícího záření, v rámci zajišťování státního odborného dozoru | ||||||||
Kontrolní a inspekční činnost v rámci státního odborného dozoru v oblasti kontroly zákazu biologických a toxinových zbraní a nakládání s vysoce rizikovými biologickými agens a toxiny | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace o státním odborném dozoru v oblasti kontroly zákazu biologických a toxinových zbraní | ||||||||
Zpracovávání podkladů pro zákonné právní úpravy v oblasti zákazu biologických a toxinových zbraní, zpracovávání rozhodnutí pro nakládání s vysoce rizikovými biologickými agens a toxiny | ||||||||
Poskytování poradenské činnosti v oblasti problematiky biologických a toxinových zbraní, v rámci kontroly jejich zákazu a provádění státního odborného dozoru | ||||||||
Koordinování a metodické řízení kontrolní činnosti státního odborného dozoru v oblasti kontroly zákazu biologických a toxinových zbraní |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní dozor v oblasti jaderné bezpečnosti a radiační ochrany |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Drogová závislost v anamnéze
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Biologové, botanici, zoologové a příbuzní specialisté (CZ-ISCO 2131)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 55 194 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 542 Kč do 129 057 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 54 439 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 211 Kč do 82 251 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Biologové (CZ-ISCO 21311)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 46 594 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 426 Kč do 77 243 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 61 503 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 43 902 Kč do 91 394 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Biologové, botanici, zoologové a příbuzní specialisté (CZ-ISCO 2131)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 35 739 Kč | 69 305 Kč | 85 278 Kč | 151 738 Kč | 38 716 Kč | 57 806 Kč | 59 990 Kč | 83 890 Kč |
Středočeský kraj | 31 389 Kč | 50 412 Kč | 56 014 Kč | 83 983 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 32 034 Kč | 45 905 Kč | 53 190 Kč | 79 829 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 38 454 Kč | 50 781 Kč | 55 102 Kč | 75 959 Kč |
Liberecký kraj | 37 590 Kč | 67 652 Kč | 70 290 Kč | 103 132 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 36 722 Kč | 59 616 Kč | 59 959 Kč | 80 453 Kč |
Pardubický kraj | 40 203 Kč | 51 101 Kč | 51 692 Kč | 62 036 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 32 264 Kč | 43 651 Kč | 46 593 Kč | 58 451 Kč | 35 906 Kč | 52 512 Kč | 54 843 Kč | 76 954 Kč |
Jihomoravský kraj | 33 478 Kč | 52 385 Kč | 55 695 Kč | 78 837 Kč | 33 876 Kč | 51 396 Kč | 55 322 Kč | 82 356 Kč |
Olomoucký kraj | 28 846 Kč | 43 404 Kč | 47 327 Kč | 72 557 Kč | 37 967 Kč | 57 773 Kč | 61 768 Kč | 92 530 Kč |
Zlínský kraj | 39 862 Kč | 58 093 Kč | 59 708 Kč | 80 029 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 38 389 Kč | 56 695 Kč | 58 403 Kč | 81 335 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.