povolání
Inspektor energetické inspekce specialista
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
36 000 Kč - 73 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30426
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Koordinace inspekčních činností a zpracování plánů inspekcí.
- Tvorba celostátní koncepce inspekce v energetice.
- Komplexní výkon státní inspekce a dozoru nad dodržováním zákona v příslušném oboru energetiky s celostátní působností.
- Metodické usměrňování a zajišťování informační metodické pomoci nižším správním úřadům.
- Provádění analýz kontrolní činnosti, příprava podkladů a rozborová činnost.
- Zajišťování nápravy nesprávných a nezákonných rozhodnutí vydaných správními úřady nižšího stupně, prošetřování stížností, podání a petic.
- Koordinace specializovaných kontrol a cenové kontroly v příslušném oboru energetiky s celostátní působností a to včetně kontroly a vyhodnocování nákladů na tvorbu cen regulovaných komodit kontrolovaných osob.
- Zajišťování správních řízení vedených v rámci působnosti Státní energetické inspekce.
- Kontrola a vyhodnocování dosažených výsledků činnosti jednotlivých inspektorátů na úseku správního řízení a zpracování souhrnných zpráv.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Celostátní koordinace a metodické usměrňování inspekce v energetice. | 0 |
Komplexní výkon energetické inspekce. | 0 |
Metodické usměrňování nebo zajišťování informační metodické pomoci nižším správním úřadům, vyšším územně samosprávným celkům a obcím v agendách ministerstev, ostatních ústředních správních úřadů a správních úřadů s celostátní působností. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru energetika | KKOV | 3907T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru elektrotechnika se zaměřením na ekonomiku a řízení | KKOV | 2608T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru silnoproudá elektrotechnika | KKOV | 2642T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika | KKOV | 26xxT | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru stroje a zařízení | KKOV | 2302T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zpracovávání celostátní koncepce Státní energetické inspekce a plánů inspekcí | ||||||||
Posuzování a prošetřování stížností, podání a petic, v rámci kontrolní činnosti státního odborného dozoru v energetických odvětvích | ||||||||
Kontrola dodržování zákonů v příslušném oboru energetiky, v rámci působnosti Státní energetické inspekce | ||||||||
Kontrola a posuzování dosažených výsledků činnosti jednotlivých inspektorátů na úseku správního řízení a zpracovávání souhrnných zpráv v rámci zajišťování státního odborného dozoru v energetických odvětvích | ||||||||
Posuzování nesprávných a nezákonných rozhodnutí vydaných správními úřady nižšího stupně a zajišťování nápravy v rámci státního odborného dozoru v energetických odvětvích | ||||||||
Analyzování kontrolní činnosti prováděné v rámci státního odborného dozoru v energetických odvětvích a provádění rozborové činnosti | ||||||||
Vedení příslušné dokumentace o státním odborném dozoru a vykonávání kontrol v rámci Státní energetické inspekce | ||||||||
Poskytování informační a metodické pomoci nižším správním úřadům, vyšším územně samosprávným celkům a obcím v příslušném oboru energetiky, v rámci zajišťování státního odborného dozoru v energetických odvětvích | ||||||||
Zajišťování správních řízení vedených v rámci působnosti inspektorátu Státní energetické inspekce | ||||||||
Koordinování inspekčních činností a metodické řízení státního odborného dozoru v energetických odvětvích | ||||||||
Koordinování specializovaných kontrol a cenové kontroly v příslušném oboru energetiky s celostátní působností, v rámci působnosti inspektorátu Státní energetické inspekce |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní odborný dozor v oblasti energetiky |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2023 celkem
Inženýři elektrotechnici a energetici (CZ-ISCO 2151)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 67 156 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 45 434 Kč do 110 316 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 721 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 048 Kč do 73 017 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Inženýři elektrotechnici a energetici kontroly a řízení kvality (CZ-ISCO 21515)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 69 929 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 46 663 Kč do 103 644 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2023
Inženýři elektrotechnici a energetici (CZ-ISCO 2151)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 48 951 Kč | 70 150 Kč | 78 253 Kč | 117 050 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 47 717 Kč | 74 788 Kč | 78 145 Kč | 109 470 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 51 545 Kč | 82 173 Kč | 89 352 Kč | 139 495 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 47 493 Kč | 66 270 Kč | 71 708 Kč | 97 580 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 47 738 Kč | 58 526 Kč | 67 294 Kč | 100 857 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 52 979 Kč | 85 990 Kč | 87 951 Kč | 124 433 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 42 898 Kč | 60 255 Kč | 63 229 Kč | 87 516 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 46 553 Kč | 63 674 Kč | 69 983 Kč | 96 316 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 36 570 Kč | 63 075 Kč | 66 116 Kč | 89 383 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 58 495 Kč | 89 057 Kč | 95 995 Kč | 152 651 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 43 482 Kč | 63 742 Kč | 69 501 Kč | 103 142 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 41 489 Kč | 51 577 Kč | 56 283 Kč | 78 440 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 45 322 Kč | 62 576 Kč | 67 458 Kč | 102 067 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 45 355 Kč | 60 235 Kč | 65 232 Kč | 92 260 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.