povolání
Garant bezpečnosti pro oblast práce s dětmi a mládeží v zájmovém a neformálním vzdělávání
Odborný směr: |
Věda, vzdělávání, sport |
Odborný podsměr: |
výchova předškolní a mimoškolní |
Kvalifikační úroveň: |
Pomaturitní krátkodobé vzdělání (NSP 5) |
Alternativní názvy
Metodik bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v zájmovém a neformálním vzdělávání, Referent bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v zájmovém a neformálním vzdělávání
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
102817
Datum zveřejnění
1. 6. 2015
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zavádění procesů hodnocení a řízení rizika organizace v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží – předcházení úrazům atd.
- Monitorování a vyhodnocování události (nehody) bezpečnostní povahy a navrhování příslušných preventivních opatření a pravidelné vyhodnocování jejich účinnosti.
- Interní sledování bezpečnosti, spoluzodpovědnost za řízení rizika v průběhu aktivit organizace.
- Navrhování nutných kvalifikačních doškolování pracovníků organizace v oblasti bezpečnosti a řízení rizika.
- Návrh krizového scénáře organizace včetně zásad komunikace s médii.
- Zajišťování informovanosti pracovníků organizace v oblasti bezpečnosti a publikování souhrnné bezpečnostní zprávy za určité období činnosti organizace.
- Navrhování bezpečnostních pravidel (obecná, týkající se činnosti organizace; speciální pro konkrétní aktivity a technická týkající se postupů a garancí).
- Schvalování nových programových aktivit po stránce bezpečnosti.
- Schvalování míst a podmínek konání činností organizace a vyhodnocování rizika podmínek činnosti organizace.
- Sledování a aplikace legislativy vztahující se k bezpečnosti.
- Konzultace bezpečnostních otázek ve vztahu k pojištění organizace.
- Spolupráce se zdravotníkem organizace na zabezpečení akcí.
- Zajištění spolupráce v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží s dalšími subjekty, např. orgány státní správy.
- Studium poznatků v oboru a jejich aplikace do praktické činnosti lektora.
- Poskytování informací a konzultační činnost, spolupráce se specializovanými odborníky.
- Správa svěřených výukových a technických prostředků.
- Rozvoj kultury otevřenosti a přiznání chyby mezi pracovníky organizace, podpora otevřeného sdílení zkušeností mezi pracovníky organizace.
- Školení zaměstnanců, pedagogických pracovníků a pracovníků pracujících s dětmi a mládeží v oblasti bezpečnosti.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru požární ochrana a průmyslová bezpečnost | KKOV | 3908R | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program | KKOV | xxxxR | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání | KKOV | xxxxN | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxK | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
doporučené - Průkaz inspektora podle zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práceKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hodnocení výchovně vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí | ||||||||
Posuzování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární ochrany při práci s dětmi a mládeží | ||||||||
Orientace v základních oblastech činností nabízených organizacemi pracujícími s dětmi a mládeží | ||||||||
Vyhodnocování a řízení rizik v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží | ||||||||
Analýza systému zajištění bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v organizaci včetně návrhu na úpravu současného stavu | ||||||||
Stanovování zásad bezpečnosti při práci s dětmi a mládeží s ohledem na věkové a individuální zvláštnosti dětí a mládeže | ||||||||
Stanovování zásad technické bezpečnosti při práci s dětmi a mládeží | ||||||||
Zpracování návrhu bezpečnostních standardů organizace | ||||||||
Stanovování a ověřování požadavků na kvalifikaci pracovníků organizace v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží | ||||||||
Orientace v právním rámci oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží včetně norem požární ochrany | ||||||||
Orientace v platných technických normách v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží | ||||||||
Obsahové a organizační zajištění vzdělávání pracovníků v oblasti bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v návaznosti na konkrétní aktivity a cílové skupiny organizace |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
didaktika a didaktická technika | ||||||||
hodnocení, testování a měření ve vzdělávání | ||||||||
sociální pedagogika | ||||||||
management rizik | ||||||||
typy základních oblastí činnosti, které nabízejí organizace pracující s dětmi a mládeží | ||||||||
základní pravidla bezpečnosti práce s dětmi a mládeží v jednotlivých základních oblastech činnosti |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví a prováděcích předpisů k nim).
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Uvádí přehled onemocnění či postižení, která vylučují nebo omezují výkon práce. U každé jednotky práce se posuzuje, zda pro ni existují onemocnění či postižení, která jsou omezujícím nebo vylučujícím faktorem pro výkon povolání nebo specializaci povolání. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií popsaných v jednotce práce.
Zdravotní způsobilost je v NSP hodnocena odborníky a posudkovými lékaři (zdravotní tým). Některé obory, skupiny povolání či konkrétní povolání jsou upraveny vlastní legislativou, jejíž požadavky nelze převést do stávajícího systému hodnocení zdravotní způsobilosti. V tomto případě nejsou zdravotní způsobilosti v NSP uvedeny vůbec, nebo jsou pouze informativní a jejich závazné stanovení se řídí příslušnou legislativou, popř. je při definování nutná spolupráce s oborovým posudkovým lékařem (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Armáda ČR apod.).
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je orientační. Výkon povolání je vždy závislý na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění