povolání
Referent specialista regulace a kontroly cen
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
32 000 Kč - 59 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30269
Datum zveřejnění
30. 9. 2008
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Tvorba koncepce cenové politiky, metodiky cen a systémových řešení v oblasti regulace cen.
- Provádění rozborů tržní situace na relevantních trzích včetně vyhodnocování vývoje cen.
- Příprava přehledu pravomocně uložených pokut za porušení cenových předpisů ke zveřejnění v Cenovém věstníku.
- Vedení správního řízení o porušení cenových předpisů, včetně odvolacího řízení, mimořádných opravných prostředků a agendy spojené se soudními žalobami.
- Vyhodnocování výsledků a účinnosti všech cenových kontrol prováděných podle zákona o cenách.
- Výkon cenové kontroly, provádění šetření pro potřeby vývoje a regulace cen.
- Vedení správních řízení o opravných prostředcích podaných proti rozhodnutím FŘ, krajských úřadů a magistrátů statutárních měst o uložení pokuty za porušení cenových předpisů a příprava návrhů rozhodnutí v tomto řízení.
- Koordinace a metodické řízení výkonu cenové kontroly finančních ředitelství (FŘ).
- Matematické modelování postupů při ovlivňování chování ekonomických subjektů v regulovaných oblastech.
- Propočty dopadů z měnových, daňových a cenových opatření do vývoje inflace a životních nákladů obyvatelstva.
- Tvorba návrhů právních předpisů a koordinace práce na přípravě cenově regulačních opatření a zajištění jejich publikace v Cenovém věstníku.
- Příprava cenově regulačních opatření v působnosti regulačních orgánů.
- Tvorba metodických pokynů, metodických pomůcek, sdělení a informačních materiálů pro cenové kontrolní orgány.
- Tvorba návrhů zákonů a dalších právních předpisů v oblasti cenové kontroly, dávání podnětů k úpravě ostatních předpisů ovlivňujících výkon cenové kontroly.
- Vyhodnocování stavu soutěžního prostředí při sjednávání neregulovaných cen.
- Tvorba stanovisek ke koncepcím a záměrům privatizace v regulovaných síťových odvětvích, zejména z hlediska deregulace cen, tvorby soutěžního prostředí a odstranění dotací.
- Příprava podkladů pro jednání s orgány EU a dalšími mezinárodními organizacemi pro oblast cen a plnění úkolů v oblasti harmonizace cenových předpisů s právem EU.
- Tvorba koncepce ochrany před subvencovanými dovozy z nečlenských zemí EU, podíl na výkonu této ochrany a na přípravě předpisů EU v oblasti ochrany před subvencovanými dovozy a ochrany spotřebitele.
- Dozor nad výkonem přenesené působnosti krajů a hl. m. Prahy v oblasti kontroly cen a poskytování metodické pomoci územním samosprávným celkům při regulaci a kontrole cen.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba koncepce cenové politiky České republiky. | 14 |
Metodické usměrňování a celostátní koordinace cenově regulačních opatření. | 13 |
Posuzování koncepčních materiálů a právních předpisů se zřetelem na oblast cen a úroveň soutěžního prostředí, liberalizace trhu, ochranu spotřebitele a bydlení. | 13 |
Tvorba celostátní koncepce cenové kontroly. | 13 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | vhodná |
Magisterský studijní program v oboru ekonomické teorie | KKOV | 6201T | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tvorba koncepce cenové politiky | ||||||||
Tvorba návrhů právních předpisů v oblasti cenové kontroly a cenové regulace | ||||||||
Provádění analýz vybraných výrobků a jejich cen | ||||||||
Vyhodnocování statistických údajů v cenové oblasti | ||||||||
Tvorba metodických pokynů a pomůcek pro cenové kontrolní orgány | ||||||||
Výkon cenové kontroly | ||||||||
Propočty dopadů z měnových, daňových a cenových opatření do vývoje inflace a životních nákladů obyvatelstva |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
matematické modelování | ||||||||
postupy tvorby kalkulací, rozpočtů, ekonomické rozvahy | ||||||||
cenové analýzy, cenová politika, stanovení ceny | ||||||||
státní správa a samospráva na centrální úrovni | ||||||||
makroekonomie | ||||||||
numerická analýza | ||||||||
operační analýza | ||||||||
optimalizační matematické metody |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce |
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 50 789 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 804 Kč do 97 342 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 42 040 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 050 Kč do 58 872 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté kalkulací, cen a nákladů (CZ-ISCO 24113)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 52 324 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 079 Kč do 103 211 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 773 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 437 Kč do 56 412 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti účetnictví (CZ-ISCO 2411)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 35 899 Kč | 60 308 Kč | 71 844 Kč | 120 312 Kč | 38 304 Kč | 49 790 Kč | 51 971 Kč | 68 506 Kč |
Středočeský kraj | 26 568 Kč | 50 539 Kč | 55 690 Kč | 93 612 Kč | 32 400 Kč | 39 705 Kč | 41 805 Kč | 54 053 Kč |
Jihočeský kraj | 30 379 Kč | 49 652 Kč | 52 552 Kč | 76 561 Kč | 31 159 Kč | 38 942 Kč | 40 769 Kč | 51 968 Kč |
Plzeňský kraj | 24 864 Kč | 41 156 Kč | 45 203 Kč | 68 727 Kč | 33 532 Kč | 43 652 Kč | 44 273 Kč | 53 887 Kč |
Karlovarský kraj | 27 703 Kč | 43 022 Kč | 45 837 Kč | 70 017 Kč | 30 520 Kč | 39 436 Kč | 39 307 Kč | 47 421 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 30 659 Kč | 40 419 Kč | 41 391 Kč | 52 128 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 32 482 Kč | 39 041 Kč | 40 146 Kč | 49 106 Kč |
Královéhradecký kraj | 32 359 Kč | 41 519 Kč | 49 921 Kč | 71 682 Kč | 31 825 Kč | 38 705 Kč | 40 300 Kč | 49 295 Kč |
Pardubický kraj | 29 967 Kč | 43 139 Kč | 46 460 Kč | 66 267 Kč | 29 667 Kč | 38 003 Kč | 38 898 Kč | 49 777 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 28 946 Kč | 37 105 Kč | 38 833 Kč | 50 013 Kč |
Jihomoravský kraj | 27 861 Kč | 43 254 Kč | 48 604 Kč | 73 382 Kč | 30 131 Kč | 39 842 Kč | 41 169 Kč | 53 093 Kč |
Olomoucký kraj | 31 813 Kč | 43 097 Kč | 47 292 Kč | 72 697 Kč | 31 420 Kč | 41 379 Kč | 42 777 Kč | 55 882 Kč |
Zlínský kraj | 31 188 Kč | 49 174 Kč | 51 854 Kč | 71 765 Kč | 31 271 Kč | 37 663 Kč | 39 225 Kč | 49 102 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 31 419 Kč | 40 257 Kč | 42 315 Kč | 54 734 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.