specializace
Strážník hlídkové služby
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
ozbrojené síly a bezpečnostní sbory |
Kvalifikační úroveň: |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou; Střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou (NSP 4) |
Platové rozmezí: |
34 000 Kč - 57 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30069
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Plnění úkolů při zajišťování veřejného pořádku, ochrany bezpečnosti osob a majetku.
- Provádění zákroků a úkonů v rámci stanovených oprávnění při ochraně pořádku, osob a majetku.
- Vedení záznamů o průběhu služby a podávání hlášení nadřízeným.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Kontrolování stavu zajištění vstupu do určených objektů a budov před nepovolanými osobami a dohled nad bezpečností důležitých míst v obci. | 0 |
Provádění dílčích úkonů při ochraně veřejného pořádku, osob a majetku a zařízení v obci podle přesně stanovených postupů. | 0 |
Provádění základních úkonů při ochraně veřejného pořádku, osob, majetku a zařízení v obci. | 0 |
Provádění zákroků a úkonů k dodržování bezpečnosti a pořádku na veřejnosti jako např. prokázání totožnosti, předvedení, odejmutí věci, použití donucovacích prostředků, nasazení služebního psa. | 0 |
Sledování a kontrola udržování čistoty na veřejných prostranstvích, zabraňování vzniku nepovolených skládek a manipulace s toxickými odpady a nebezpečnými látkami. | 0 |
Zajišťování veřejného pořádku v obci, ochrany bezpečnosti osob a majetku. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) v oboru bezpečnostně právní činnost | KKOV | 6842M | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru bezpečnostně právní činnost | KKOV | 6842L | nejvhodnější |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxL | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou (bez vyučení) | KKOV | xxxxM | vhodná |
Střední vzdělání s maturitní zkouškou | KKOV | xxxxK | vhodná |
Legislativní požadavky na způsobilost k výkonu povolání
Nezbytné (tj. povinné) požadavky na kvalifikační způsobilost osoby k výkonu povolání – tj. požadavky upravující vstup do povolání/specializace povolání. Tyto požadavky vycházejí z konkrétního legislativního předpisu.
povinné - Činnosti strážníka - odborná způsobilost pro výkon strážníka podle zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policiiKompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vedení záznamů o průběhu služby a podávání hlášení nadřízeným | ||||||||
Využívání a ovládání služebních psů | ||||||||
Dohlížení na veřejný pořádek, dohled nad bezpečností důležitých míst v obci během hlídkové služby (pěší nebo ze služebního vozidla) | ||||||||
Kontrolování stavu zajištění vstupu do objektů a budov | ||||||||
Provádění úkonů a zákroků při ochraně veřejného pořádku, osob, soukromého a veřejného majetku | ||||||||
Sledování a kontrola udržování čistoty na veřejných prostranstvích, zabraňování vzniku nepovolených skládek | ||||||||
Řízení služebních vozidel | ||||||||
Používání technických prostředků ke komunikaci s ostatními členy hlídek a s nadřízenými | ||||||||
Manipulace s toxickými odpady a nebezpečnými látkami |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pořádková činnost policie | ||||||||
činnosti strážníka | ||||||||
řízení osobních automobilů řidičský průkaz sk. B | ||||||||
držení, nošení a používání střelných zbraní | ||||||||
výcvik služebních zvířat |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž prachem | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Onemocnění oběhové soustavy
- Poruchy termoregulace
- Onemocnění ledvin
- Závažná endokrinní onemocnění
- Závažná onemocnění dýchacích cest a plic
- Závažná onemocnění ledvin, močových cest
- Poruchy sluchu
- Chronické záněty středouší
- Tinnitus
- Závažná degenerativní a zánětlivá onemocnění pohybového systému
- Chronická onemocnění dýchacích cest s poruchou funkce včetně alergických onemocnění a těžších funkčně významných deformit hrudníku
- Závažná chronická onemocnění kůže a spojivek
- Poruchy vidění
- Onemocnění oběhové soustavy s funkčním omezením
- Chronická onemocnění dýchacích cest a plic s těžší poruchou funkce
- Závrať jakékoliv etiologie
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
- Drogová závislost v anamnéze
- Epilepsie a jiná záchvatová onemocnění
- Závažná nervová onemocnění
- Nemoci pohybového systému, omezující pohyblivost a svalovou sílu
- Poruchy prokrvení končetin
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Těžká, prognosticky závažná onemocnění oběhové soustavy
- Chladová alergie
- Prognosticky závažné poruchy sluchu
- Prognosticky závažné onemocnění dýchacích cest a plic
- Záchvatovité a kolapsové stavy
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Policisté (CZ-ISCO 5412)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 420 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 940 Kč do 56 739 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Strážníci (CZ-ISCO 54125)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 503 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 34 622 Kč do 56 763 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Policisté (CZ-ISCO 5412)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | - | 44 791 Kč | 51 882 Kč | 52 728 Kč | 61 605 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | - | 34 001 Kč | 43 591 Kč | 43 740 Kč | 54 182 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | - | 34 011 Kč | 43 125 Kč | 43 096 Kč | 52 686 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | - | 34 680 Kč | 43 527 Kč | 43 147 Kč | 51 021 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 22 790 Kč | 40 060 Kč | 39 329 Kč | 52 420 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | - | 30 216 Kč | 43 287 Kč | 42 574 Kč | 52 880 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 32 310 Kč | 42 621 Kč | 42 546 Kč | 54 474 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | - | 32 966 Kč | 41 740 Kč | 41 793 Kč | 50 540 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 32 889 Kč | 41 002 Kč | 40 826 Kč | 48 708 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | - | 28 379 Kč | 36 354 Kč | 38 002 Kč | 49 938 Kč |
Jihomoravský kraj | - | - | - | - | 32 725 Kč | 43 890 Kč | 43 525 Kč | 53 410 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 34 797 Kč | 44 561 Kč | 44 510 Kč | 53 015 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | - | 32 559 Kč | 42 878 Kč | 42 603 Kč | 52 918 Kč |
Moravskoslezský kraj | - | - | - | - | 34 834 Kč | 44 586 Kč | 44 604 Kč | 54 064 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.