povolání
Specialista příprav hospodářského opatření
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
33 000 Kč - 72 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
30560
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Analýza a koordinace utváření mobilizačních rezerv, pohotovostních zásob a zásob pro humanitární pomoc.
- Koordinace způsobu plnění hospodářských opatření pro krizové stavy u vybraných dodavatelů mobilizačních dodávek.
- Posuzování a vyhodnocování zabezpečení mobilizačních dodávek z hlediska připravenosti jejich výroby a dodávek u dodavatelů.
- Zpracování návrhů k rozvoji systému hospodářské mobilizace.
- Zajišťování financování příprav mobilizačních dodávek u vybraných dodavatelů.
- Kontrola připravenosti plnit hospodářská opatření pro krizové stavy u vybraných dodavatelů mobilizačních dodávek.
- Zajišťování připravenosti Státní správy hmotných rezerv na řešení krizových situací v oblasti hospodářské mobilizace a nouzového hospodářství.
- Stanovování podmínek pro hospodaření, ochraňování, přejímání, skladování, obměnu a jiné nakládání s mobilizačními rezervami, pohotovostními zásobami a zásobami pro humanitární pomoc.
- Hospodaření s mobilizačními rezervami, pohotovostními zásobami, zásobami pro humanitární pomoc a souvisejícími majetkovými hodnotami.
- Vedení příslušné dokumentace.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Celostátní koordinace hospodářských opatření pro krizové stavy ve vymezené působnosti resortu. | 0 |
Celostátní koordinace hospodářských opatření pro krizové stavy. | 0 |
Celostátní koordinace utváření skladby státních hmotných rezerv, analýza a koordinace utváření komoditní a množstevní skladby státních hmotných rezerv a jejich územního rozmístění z hlediska strategických záměrů pro jejich použití. | 0 |
Posuzování požadavků oprávněných subjektů na utváření státních hmotných rezerv. Analýza prostředků k zajištění hospodářských opatření pro krizové stavy a navrhování příslušných plánů a opatření. | 0 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Magisterský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program | KKOV | xxxxT | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Provádění kontroly připravenosti plnit hospodářská opatření pro krizové stavy u vybraných dodavatelů mobilizačních dodávek | ||||||||
Posuzování požadavků oprávněných subjektů na utváření státních hmotných rezerv, v rámci koordinování hospodářských opatření pro krizové stavy | ||||||||
Posuzování a vyhodnocování zabezpečení mobilizačních dodávek z hlediska připravenosti jejich výroby a dodávek u dodavatelů, v rámci koordinování hospodářských opatření pro krizové stavy | ||||||||
Analyzování prostředků k zajištění hospodářských opatření pro krizové stavy a navrhování příslušných opatření | ||||||||
Vedení dokumentace o koordinování hospodářských opatření pro krizové stavy v oblasti utváření státních hmotných rezerv | ||||||||
Zajišťování připravenosti Státní správy hmotných rezerv na řešení krizových situací v oblasti hospodářské mobilizace a nouzového hospodářství | ||||||||
Stanovování podmínek pro hospodaření, ochraňování, přejímání, skladování, obměnu a jiné nakládání s mobilizačními rezervami, pohotovostními zásobami a zásobami pro humanitární pomoc | ||||||||
Koordinování způsobu plnění hospodářských opatření pro krizové stavy u vybraných dodavatelů mobilizačních dodávek | ||||||||
Koordinování hospodářských opatření pro krizové stavy, utváření komoditní a množstevní skladby státních hmotných rezerv a jejich územního rozmístění z hlediska strategických záměrů pro jejich použití | ||||||||
Koordinování utváření mobilizačních rezerv, pohotovostních zásob a zásob pro humanitární pomoc v rámci realizace hospodářských opatření pro krizové stavy |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
státní správa hmotných rezerv |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Zraková zátěž | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 47 229 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 549 Kč do 82 545 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 45 152 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 175 Kč do 63 534 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Specialisté v oblasti krizového řízení (CZ-ISCO 21415)
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 51 793 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 40 224 Kč do 71 768 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Specialisté v oblasti průmyslového inženýrství a v příbuzných oblastech (CZ-ISCO 2141)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 35 976 Kč | 50 671 Kč | 60 511 Kč | 94 537 Kč | 38 574 Kč | 51 976 Kč | 53 706 Kč | 71 530 Kč |
Středočeský kraj | 32 985 Kč | 50 794 Kč | 57 524 Kč | 88 641 Kč | 29 269 Kč | 38 079 Kč | 38 193 Kč | 49 540 Kč |
Jihočeský kraj | 32 839 Kč | 45 799 Kč | 48 129 Kč | 70 024 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 32 721 Kč | 43 859 Kč | 47 369 Kč | 65 596 Kč | 29 321 Kč | 36 550 Kč | 36 898 Kč | 44 422 Kč |
Karlovarský kraj | 38 782 Kč | 52 429 Kč | 58 520 Kč | 81 375 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 32 922 Kč | 46 263 Kč | 53 921 Kč | 78 157 Kč | 35 240 Kč | 42 414 Kč | 43 871 Kč | 52 617 Kč |
Liberecký kraj | 27 320 Kč | 45 275 Kč | 50 193 Kč | 74 915 Kč | 30 358 Kč | 38 839 Kč | 40 451 Kč | 52 429 Kč |
Královéhradecký kraj | 35 820 Kč | 45 809 Kč | 50 949 Kč | 73 594 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 32 859 Kč | 42 808 Kč | 46 553 Kč | 64 059 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 34 182 Kč | 47 123 Kč | 54 194 Kč | 88 506 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 31 338 Kč | 44 184 Kč | 49 757 Kč | 75 933 Kč | 32 751 Kč | 40 466 Kč | 44 291 Kč | 58 021 Kč |
Olomoucký kraj | 32 694 Kč | 44 895 Kč | 48 481 Kč | 67 070 Kč | 32 560 Kč | 43 558 Kč | 46 413 Kč | 58 325 Kč |
Zlínský kraj | 31 014 Kč | 45 173 Kč | 48 487 Kč | 67 481 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 33 648 Kč | 45 378 Kč | 52 175 Kč | 80 835 Kč | 33 943 Kč | 42 737 Kč | 44 795 Kč | 58 355 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.