specializace
Specialista důchodového pojištění
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Magisterský studijní program (NSP 7) |
Platové rozmezí: |
37 000 Kč - 66 000 Kč |
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
101328
Datum zveřejnění
5. 10. 2012
Datum poslední aktualizace
26. 3. 2024
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Celostátní koordinace a metodika usměrňování výkonu státní správy v oblasti důchodového pojištění.
- Provádění školící a konzultační činnost v oblasti rozhodování o dávkách důchodového pojištění s přihlédnutím ke specifikům evropských a mezinárodních agend.
- Příprava mezinárodních smluv o sociálním zabezpečení.
- Koncepční a normotvorné činnosti v oblasti důchodového pojištění.
- Zajišťování jednotného postupu na úseku kontrol organizací v oblasti plnění úkolů při provádění důchodového pojištění, včetně vedení evidenčních listů důchodového pojištění.
- Implementace práva sociálního zabezpečení Evropských společenství do českého právního řádu.
- Zpracování celostátních analýz vývoje, prognóz a opatření pro zachování finanční rovnováhy důchodového pojištění včetně analýz dopadů právních úprav.
- Zpracovávání ekonomické rozvahy k návrhům koncepce sociálního pojištění a dopadů do úprav v této oblasti včetně návrhu sazeb pojistného.
Příklady činností ze veřejného sektoru
Příklady činností a jejich stupeň hodnocení vycházejí převážně z nařízení vlády č.222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, popřípadě podle nařízení vlády č. 302/2014 Sb., o katalogu správních činností, a jsou zařazeny do 16 stupňů platových tříd. Výjimku tvoří zatřídění prací v oblastech regulovaných samostatnou legislativou, které se řídí vždy dle její platné verze (např. Policie ČR, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR apod.). V těchto oblastech je zatřídění prací uvedené v NSP pouze orientační.
Text příkladu | Platová třída |
---|---|
Tvorba celostátní koncepce důchodového pojištění, nemocenského pojištění, pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti, penzijního připojištění nebo úrazového pojištění. | 14 |
Tvorba koncepce výkonu správy důchodového, nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení. | 13 |
Tvorba koncepce důchodového pojištění a nemocenského pojištění vymezených skupin pojištěnců. | 13 |
Celostátní koordinace a metodické usměrňování důchodového, nemocenského nebo úrazového pojištění. | 13 |
Zpracovávání ekonomické rozvahy k návrhům koncepce sociálního pojištění a dopadů do úprav v této oblasti včetně návrhu sazeb pojistného. | 13 |
Celostátní koordinace a metodické usměrňování výkonu státní správy v oblasti důchodového a nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení. | 12 |
Zpracování celostátních analýz vývoje, prognóz a opatření pro zachování finanční rovnováhy důchodového pojištění, nemocenského pojištění a úrazového pojištění a penzijního připojištění včetně analýz dopadů právních úprav. | 12 |
Konzultační činnost a aprobace ve zvlášť složitých agendách důchodového pojištění, nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení. | 11 |
Metodická a odborná koordinace činnosti územních správních úřadů v oblasti důchodového a nemocenského pojištění a pojistného na sociální zabezpečení. | 11 |
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Doktorský studijní program v oboru sociální politika a sociální práce | KKOV | 6731V | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru právní specializace | KKOV | 6804T | nejvhodnější |
Magisterský studijní program v oboru právo a právní věda | KKOV | 6805T | vhodná |
Magisterský studijní program ve skupině oborů ekonomie | KKOV | 62xxT | vhodná |
Doktorský studijní program v oboru právo a právní věda | KKOV | 6805V | vhodná |
Doktorský studijní program v oboru právní specializace | KKOV | 6804V | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tvorba koncepce důchodového pojištění | ||||||||
Zpracování celostátních analýz vývoje, prognóz a opatření pro zachování finanční rovnováhy důchodového pojištění včetně analýz dopadů právních úprav | ||||||||
Zpracovávání ekonomické rozvahy k návrhům koncepce sociálního pojištění a dopadů do úprav v této oblasti včetně návrhu sazeb pojistného | ||||||||
Celostátní koordinace a metodika usměrňování výkonu státní správy v oblasti důchodového pojištění. | ||||||||
Celostátní koordinace a metodické usměrňování důchodového pojištění | ||||||||
Provádění školící a konzultační činnosti v oblasti rozhodování o dávkách důchodového pojištění s přihlédnutím ke specifikům evropských a mezinárodních agend |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
správní právo, správní řád | ||||||||
práce s textovým editorem, zvládání administrativy pomocí počítače | ||||||||
práce s internetem | ||||||||
evropská integrace | ||||||||
politické, právní a administrativní aspekty veřejné správy | ||||||||
vnitřní organizační směrnice (normativní instrukce, vnitřní předpisy, interní normy) | ||||||||
kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě | ||||||||
sociální právo |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
1 | 2 | 3 | |
---|---|---|---|
Počítačová způsobilost | |||
Způsobilost k řízení osobního automobilu | |||
Numerická způsobilost | |||
Ekonomické povědomí | |||
Právní povědomí | |||
Jazyková způsobilost v češtině | |||
Jazyková způsobilost v angličtině | |||
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|
Osobnostní kompetence | |||||
Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | |||||
Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | |||||
Kompetence k flexibilitě | |||||
Kompetence ke kreativitě | |||||
Interpersonální kompetence | |||||
Kompetence k efektivní komunikaci | |||||
Kompetence k vedení lidí | |||||
Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | |||||
Kompetence ke kooperaci | |||||
Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | |||||
Kognitivní kompetence | |||||
Kompetence k objevování a orientaci v informacích | |||||
Výkonové kompetence | |||||
Kompetence k aktivnímu přístupu | |||||
Kompetence k plánování a organizování práce | |||||
Kompetence k řešení problémů | |||||
Kompetence k samostatnosti | |||||
Kompetence k výkonnosti |
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Finanční analytici a specialisté v peněžnictví a pojišťovnictví (CZ-ISCO 2413)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 54 408 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 33 533 Kč do 106 706 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 48 535 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 36 769 Kč do 66 437 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ostatní specialisté v peněžnictví a pojišťovnictví (CZ-ISCO 24139)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 53 900 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 292 Kč do 112 242 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Finanční analytici a specialisté v peněžnictví a pojišťovnictví (CZ-ISCO 2413)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 34 259 Kč | 56 941 Kč | 67 295 Kč | 110 675 Kč | - | - | - | - |
Středočeský kraj | 35 387 Kč | 49 347 Kč | 60 047 Kč | 90 495 Kč | - | - | - | - |
Jihočeský kraj | 34 397 Kč | 49 122 Kč | 54 661 Kč | 83 228 Kč | - | - | - | - |
Plzeňský kraj | 36 591 Kč | 50 548 Kč | 57 343 Kč | 82 644 Kč | - | - | - | - |
Karlovarský kraj | 30 205 Kč | 47 945 Kč | 49 965 Kč | 73 689 Kč | - | - | - | - |
Ústecký kraj | 32 606 Kč | 46 059 Kč | 52 364 Kč | 77 978 Kč | - | - | - | - |
Liberecký kraj | 27 192 Kč | 44 998 Kč | 48 489 Kč | 82 148 Kč | - | - | - | - |
Královéhradecký kraj | 33 307 Kč | 51 047 Kč | 57 242 Kč | 90 452 Kč | - | - | - | - |
Pardubický kraj | 34 016 Kč | 48 922 Kč | 55 365 Kč | 83 964 Kč | - | - | - | - |
Kraj Vysočina | 33 761 Kč | 44 365 Kč | 47 822 Kč | 74 063 Kč | - | - | - | - |
Jihomoravský kraj | 31 568 Kč | 46 251 Kč | 51 776 Kč | 76 173 Kč | - | - | - | - |
Olomoucký kraj | 28 133 Kč | 36 772 Kč | 41 686 Kč | 60 296 Kč | - | - | - | - |
Zlínský kraj | 30 091 Kč | 44 612 Kč | 54 386 Kč | 84 136 Kč | - | - | - | - |
Moravskoslezský kraj | 28 431 Kč | 41 177 Kč | 46 844 Kč | 71 542 Kč | - | - | - | - |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.