Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná
Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR

povolání

Samostatný pracovník drážní inspekce

Odborný směr:

Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost

Odborný podsměr:

státní správa

Kvalifikační úroveň:

Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6)

Platové rozmezí:

28 000 Kč - 69 000 Kč

Detailní informace

Regulované povolání

Ne

ID jednotky práce

30544

Datum zveřejnění

31. 10. 2006

Datum poslední aktualizace

22. 11. 2017

Charakteristika

Samostatný pracovník drážní inspekce zajišťuje výkon státního dozoru a dozoru ve věcech drah a zjišťuje příčiny a okolnosti vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě.

Pracovní činnosti

  • Prověřování, zda při provozování dráhy a drážní dopravy jsou dodržovány příslušné právní normy.
  • Provádění kontrolní činnosti v rámci výkonu státního dozoru ve věcech drah.
  • Nezávislé a objektivní zjišťování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě.
  • Zjišťování nedostatků ohrožujících bezpečnost provozování dráhy nebo drážní dopravy, jejich příčin a odpovědných osob.
  • Návrh opatření na odstranění zjištěných nedostatků, jejich příčin a následků.
  • Kontrola plnění uložených opatření.
  • Podávání podnětu drážnímu správnímu úřadu na zahájení správního řízení.
  • Vydávání bezpečnostních doporučení drážnímu správnímu úřadu, dalším orgánům a úřadům, případně i nadnárodním, provozovatelům drah a dopravcům na dráhách.
  • Odborná posudková činnost v oblasti bezpečnosti drážní dopravy.
  • Včasné informování inspektorátů Drážní inspekce Centrálním ohlašovacím pracovištěm o vzniku závažných nehod.
  • Styk s orgány EU a partnerskými institucemi.
  • Řešení stížností, oznámení a podnětů.
  • Vedení statistických dat k výkonu státních dozorů a mimořádných událostí, provádění jejich systémové analýzy.
  • Plánování státních dozorů ve věcech drah.

Kvalifikace k výkonu povolání

Školní vzdělání

Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.

Název oboru Typ číselníku KKOV/RVP Kód Vhodnost
Bakalářský studijní program ve skupině oborů doprava a spoje KKOV 37xxR vhodná
Vyšší odborné vzdělání v oboru provoz, organizace a ekonomika dopravy KKOV 3741N vhodná

Další vhodná kvalifikace k výkonu povolání

Požadavky na kvalifikační způsobilost, které jsou výhodné pro výkon povolání nebo činností např. dle oborových zvyklostí, ale jejich požadavek není upraven žádnou legislativou.

povinné - Odborná způsobilost k příslušným činnostem podle předpisů dopravce nebo Správy železnic, státní organizace

Kompetenční požadavky k výkonu povolání

Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.

Odborné dovednosti

Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.

Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)

1 2 3 4 5 6 7 8
Zpracovávání plánů kontrolní činnosti drážní inspekce a výkonu státního dozoru ve věcech drah
Zpracovávání postupů a návrhů systémových opatření pro zvýšení bezpečnosti drážní dopravy, v rámci zajišťování výkonu státního dozoru ve věcech drah
Posuzování nedostatků ohrožujících bezpečnost provozování dráhy nebo drážní dopravy, jejich příčin a odpovědných osob, v rámci výkonu drážní inspekce a státního dozoru ve věcech drah
Zjišťování a posuzování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě se vzniklou škodou a postižením na zdraví, v rámci výkonu státního dozoru ve věcech drah
Provádění kontrol plnění uložených opatření v oblasti bezpečnosti drážní dopravy a dodržování příslušných předpisů a právních norem
Posuzování způsobilosti drážních technických zařízení a odborné způsobilosti skupin zaměstnanců pracujících v drážní dopravě, v rámci výkonu státní inspekce a dozoru ve věcech drah
Analyzování příčin a okolností vzniku mimořádných událostí v drážní dopravě, v rámci výkonu státního dozoru ve věcech drah
Analyzování výsledků inspekční, dozorové a kontrolní činnosti v drážní dopravě, v rámci zajišťování výkonu státního dozoru
Vedení dokumentace, evidence a statistických dat o výkonu státního dozoru ve věcech drah a o mimořádných událostech v drážní dopravě
Zpracovávání odborných posudků v oblasti bezpečnosti drážní dopravy, v rámci zajišťování výkonu státního dozoru ve věcech drah
Vyřizování agendy stížností, oznámení a podnětů v oblasti drážní dopravy, v rámci zajišťování výkonu státního dozoru ve věcech drah

Odborné znalosti

Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).

1 2 3 4 5 6 7 8
státní správa v oblasti drážní inspekce

Obecné dovednosti

Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).

Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.


Digitální kompetence

Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.

Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.


Měkké kompetence

Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).

Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.

Zátěže a rizika výkonu povolání

Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek. Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.

Stupeň zátěže
1 2 3 4
Duševní zátěž
Zátěž teplem
Zátěž chladem
Zátěž hlukem
Zátěž vibracemi
Zátěž prachem
Zátěž chemickými látkami
Zátěž invazivními alergeny
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění
Zátěž ionizujícím zářením
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů
Zraková zátěž
Celková fyzická zátěž
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny)
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin
Lokální zátěž jemné motoriky
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách
Práce ve výškách
Zvýšené riziko úrazu pracovníka
Zvýšené riziko obecného ohrožení
Pracovní doba, směnnost
Legenda:
  • 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
    Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný.
  • 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
    Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka.
  • 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků.
  • 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
    Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání

Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.

Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.

Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.

Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.

Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání

  • Duševní poruchy
  • Poruchy chování
  • Závažná psychosomatická onemocnění

CZ - ISCO a mzdy

Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .

CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.

Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem

Odborní pracovníci v administrativě a správě organizace (CZ-ISCO 3343)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 35 237 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 21 974 Kč do 57 505 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 36 463 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 28 235 Kč do 52 327 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Odborní pracovníci organizace a řízení (CZ-ISCO 33433)

Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 35 466 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 20 856 Kč do 61 390 Kč

Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 39 135 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 31 144 Kč do 53 524 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.

Odborní pracovníci v oblasti správy průmyslu a dopravy (CZ-ISCO 33438)

Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 47 502 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 32 554 Kč do 69 210 Kč

Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.