specializace
Referent pro správní řízení ve stavebnictví
Odborný směr: |
Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Odborný podsměr: |
státní správa |
Kvalifikační úroveň: |
Bakalářský studijní program; Vyšší odborné vzdělání (NSP 6) |
Platové rozmezí: |
31 000 Kč - 49 000 Kč |
Alternativní názvy
Referent hospodářské správy, Administrative control officer
Regulované povolání
Ne
ID jednotky práce
5624
Datum zveřejnění
31. 10. 2006
Datum poslední aktualizace
22. 11. 2017
Charakteristika
Pracovní činnosti
- Zajišťování správního územního a stavebního řízení.
- Vyřizování připomínek a námětů k projektové dokumentaci.
- Vedení příslušné dokumentace.
Kvalifikace k výkonu povolání
Školní vzdělání
Školní vzdělání definuje stupeň a obor vzdělání (prostřednictvím KKOV a RVP), který je nejvhodnějším nebo vhodným vzdělanostním základem pro výkon příslušného povolání/specializace povolání.
Název oboru | Typ číselníku KKOV/RVP | Kód | Vhodnost |
---|---|---|---|
Bakalářský studijní program v oboru architektura a urbanismus | KKOV | 3501R | nejvhodnější |
Vyšší odborné vzdělání v oboru pozemní stavitelství | KKOV | 3641N | nejvhodnější |
Bakalářský studijní program v oboru stavebnictví | KKOV | 3647R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání ve skupině oborů podnikání v oborech, odvětví | KKOV | 64xxN | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru hospodářská politika a správa | KKOV | 6202R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru ekonomika a management | KKOV | 6208R | vhodná |
Bakalářský studijní program v oboru geodézie a kartografie | KKOV | 3646R | vhodná |
Vyšší odborné vzdělání v oboru dopravní a vodohospodářské stavitelství | KKOV | 3642N | vhodná |
Kompetenční požadavky k výkonu povolání
Seznam odborných znalostí a odborných dovedností klíčových pro výkon povolání.
Odborné dovednosti
Odborné dovednosti označují schopnost vykonávat určitou pracovní činnost nebo soubor pracovních činností. Jedná se tedy o schopnost aplikovat teoretické vědomosti v praxi.
Odborné dovednosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Posuzování projektů staveb a investic v územním a stavebním řízení | ||||||||
Zpracování dokladů pro správní územní a stavební řízení | ||||||||
Vyřizování připomínek a námětů k projektové dokumentaci staveb a investic v územním a stavebním řízení | ||||||||
Vedení agendy územních a stavebních řízení | ||||||||
Projednávání náležitostí územního a stavebního řízení s jeho účastníky |
Odborné znalosti
Odborné znalosti označují teoretické vědomosti požadované pro výkon povolání. Odborné znalosti jsou vybrány z Centrální databáze kompetencí (CDK).
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
urbanismus | ||||||||
městské a územní plánování | ||||||||
technické kreslení ve stavebnictví | ||||||||
pravidla a postupy stavebních řízení a dalších správních procedur | ||||||||
pozemní stavby | ||||||||
dopravní stavby | ||||||||
vodohospodářské stavby | ||||||||
podzemní stavby | ||||||||
státní správa a samospráva na místní nebo regionální úrovni | ||||||||
druhy staveb |
Obecné dovednosti
Odborné kompetence obecné (průřezové) jsou souborem odborných požadavků potřebných pro výkon práce, které zcela výhradně nesouvisí s určitou profesí. Mají průřezový charakter a jsou uplatnitelné napříč obory (např. práce na PC).
Pro toto povolání nejsou odborné znalosti dosud zpracovány.
Digitální kompetence
Digitální kompetence jsou souborem teoretických znalostí, praktických dovedností, schopností a postojů člověka nezbytných pro používání informačních a komunikačních technologií a digitálních médií k plnění pracovních úkolů.
Pro toto povolání nejsou digitální kompetence dosud zpracovány.
Měkké kompetence
Měkké kompetence (soft skills) jsou souborem požadavků potřebných pro kvalitní výkon práce nezávislých na konkrétní odbornosti, ale na komplexních schopnostech člověka. Jsou napříč obory přenositelné a uplatnitelné (např. tvořivé myšlení, komunikace, vedení lidí).
Pro toto povolání nejsou měkké kompetence dosud zpracovány.
Zátěže a rizika výkonu povolání
Vymezují obvykle se vyskytující druhy zátěže vyplývající z konkrétních pracovních podmínek.
Přehled druhů zátěže a vymezení stupňů zátěže používaný v NSP vychází ze základních zákonných
norem (tj. nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci,
zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
zákoníku práce a k nim prováděcích předpisů).
Nastavené zátěže a rizika jsou pouze orientační a vždy je nutno přihlédnout k podmínkám, které
se vztahují ke konkrétnímu zaměstnavateli, tudíž se mohou u různých zaměstnavatelů lišit.
1 | 2 | 3 | 4 | |
---|---|---|---|---|
Zraková zátěž | ||||
Duševní zátěž | ||||
Zátěž teplem | ||||
Zátěž chladem | ||||
Zátěž hlukem | ||||
Zátěž vibracemi | ||||
Zátěž prachem | ||||
Zátěž chemickými látkami | ||||
Zátěž invazivními alergeny | ||||
Zátěž biologickými činiteli způsobujícími onemocnění | ||||
Zátěž ionizujícím zářením | ||||
Zátěž neionizujícím zářením a elektromagnetickým polem včetně laserů | ||||
Celková fyzická zátěž | ||||
Zátěž trupu a páteře s převahou statické práce (manipulace s břemeny) | ||||
Lokální zátěž - zátěž malých svalových skupin | ||||
Lokální zátěž jemné motoriky | ||||
Zátěž prací v omezeném nebo uzavřeném prostoru | ||||
Zátěž prací v nevhodných pracovních polohách | ||||
Práce ve výškách | ||||
Zvýšené riziko úrazu pracovníka | ||||
Zvýšené riziko obecného ohrožení | ||||
Pracovní doba, směnnost |
Legenda:
- 1. Stupeň zátěže (minimální zdravotní riziko)
Faktor se při výkonu práce nevyskytuje nebo je zátěž faktorem minimální, vliv faktoru je ze zdravotního hlediska nevýznamný. - 2. Stupeň zátěže (únosná míra zdravotního rizika)
Ze zdravotního hlediska je míra zátěže faktorem únosná, nepřekračuje limity stanovené předpisy, vliv faktoru je akceptovatelný pro zdravého člověka. - 3. Stupeň zátěže (významná míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže překračuje stanovené limitní hodnoty expozice (zátěže), na pracovištích je nutná realizace náhradních technických a organizačních opatření, nelze vyloučit negativní vliv na zdraví pracovníků. - 4. Stupeň zátěže (vysoká míra zdravotního rizika)
Úroveň zátěže vysoce překračuje stanovené limitní hodnoty expozice, na pracovištích musí být dodržován soubor preventivních opatření, častěji dochází k poškození zdraví.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání
Posuzování zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o zaměstnání je upraveno zákonem č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhláškou č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách. Vyhláška upravuje organizaci, obsah a rozsah pracovnělékařských služeb, posuzování zdravotní způsobilosti, s výjimkou posuzování zdravotní způsobilosti ke sportu a tělesné výchově a stanovuje rizikové faktory a nemoci, které při výskytu těchto faktorů vylučují nebo omezují zdravotní způsobilost k práci, rozsah odborných vyšetření a četnost lékařských prohlídek.
Zdravotní způsobilost k výkonu povolání nebo specializace povolání je vždy závislá na přesném posouzení aktuálního zdravotního stavu. Při určování zdravotních podmínek se vychází z pracovních činností, pracovních podmínek a dalších kritérií výkonu povolání nebo specializace povolání. Zdravotní způsobilost konkrétního zaměstnance pro konkrétního zaměstnavatele určuje dle platné legislativy poskytovatel pracovnělékařských služeb.
Podmínky zdravotní způsobilosti pro vstup a samotný výkon povolání či oboru nebo skupiny povolání, které podléhá oborové legislativní regulaci (např. lékař, veterinář, učitel, advokát, policista, voják apod.) jsou upraveny specifickou legislativou a nesplnění požadavků definovaných touto legislativou je důvodem k vyloučení nebo k následnému pozbytí pravomoci tuto činnost/povolání vykonávat.
Uvedený výčet zdravotních způsobilostí omezujících nebo vylučujících výkon povolání je pouze orientační.
Onemocnění omezující výkon povolání/specializace povolání
- Poruchy vidění
- Duševní poruchy
- Poruchy chování
- Závažná psychosomatická onemocnění
Onemocnění vylučující výkon povolání/specializace povolání
- Prognosticky závažné poruchy vidění
- Závažné duševní poruchy, těžké poruchy chování
CZ - ISCO a mzdy
Klasifikace CZ-ISCO je národní statistická klasifikace vypracována na základě mezinárodního standardu International Standard Classification of Occupations (ISCO -08), jehož tvůrcem je Mezinárodní organizace práce (ILO). Pro pomoc se zařazením do klasifikace zaměstnání CZ-ISCO můžete kontaktovat metodické centrum pro klasifikaci zaměstnání CZ-ISCO https://www.ispv.cz/cz/Metodicke-centrum-CZ-ISCO.aspx na emailové adrese mcISCO@ispv.cz .
CZ-ISCO je statistickou klasifikací, pomocí níž můžeme sledovat např. mzdovou úroveň jednotlivých zaměstnání nebo strukturu zaměstnanosti. Výhodou klasifikace pro statistická zjišťování je její stálost a tudíž možnost srovnání zaměstnání na různých místech a v různém čase.
Hrubé měsíční mzdy v roce 2020 celkem
Stavební technici (CZ-ISCO 3112)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 36 189 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 18 730 Kč do 57 634 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Střední hodnota platu ve státní nebo veřejné organizaci byla 38 192 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 30 732 Kč do 48 695 Kč
Platová sféra zahrnuje oblasti, kde zaměstnancům náleží plat jako odměna za práci. Zaměstnavatelem jsou zákonem určené instituce - stát, obec, kraj, státní fond, příspěvková organizace nebo školská právnická osoba.
Ostatní stavební technici (CZ-ISCO 31129)
Střední hodnota mzdy v podnikatelské sféře byla 40 264 Kč a obvykle se pohybovala v rozmezí od 29 712 Kč do 60 883 Kč
Mzdová sféra zahrnuje oblasti soukromého sektoru, kde je zaměstnancům vyplácena mzda.
Hrubé měsíční mzdy podle krajů v roce 2020
Stavební technici (CZ-ISCO 3112)
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Průměr | Do | Od | Medián | Průměr | Do |
Hlavní město Praha | 18 028 Kč | 40 984 Kč | 42 151 Kč | 64 475 Kč | 31 991 Kč | 39 579 Kč | 41 322 Kč | 52 420 Kč |
Středočeský kraj | 17 717 Kč | 34 579 Kč | 35 717 Kč | 57 005 Kč | 31 225 Kč | 38 650 Kč | 39 690 Kč | 49 997 Kč |
Jihočeský kraj | 22 958 Kč | 35 724 Kč | 40 227 Kč | 62 727 Kč | 30 802 Kč | 37 969 Kč | 38 480 Kč | 47 409 Kč |
Plzeňský kraj | 30 126 Kč | 42 400 Kč | 48 078 Kč | 67 457 Kč | 30 651 Kč | 39 271 Kč | 40 511 Kč | 52 725 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | - | 30 253 Kč | 36 927 Kč | 37 242 Kč | 43 746 Kč |
Ústecký kraj | 25 301 Kč | 36 609 Kč | 39 757 Kč | 58 207 Kč | 30 985 Kč | 37 971 Kč | 38 970 Kč | 49 101 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | - | 30 688 Kč | 37 646 Kč | 38 907 Kč | 45 867 Kč |
Královéhradecký kraj | 28 758 Kč | 36 473 Kč | 39 914 Kč | 56 506 Kč | 30 820 Kč | 37 784 Kč | 39 128 Kč | 47 360 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | - | 28 920 Kč | 35 661 Kč | 36 612 Kč | 44 598 Kč |
Kraj Vysočina | 24 667 Kč | 38 074 Kč | 38 666 Kč | 50 454 Kč | 28 970 Kč | 37 207 Kč | 37 543 Kč | 45 609 Kč |
Jihomoravský kraj | 16 809 Kč | 34 913 Kč | 35 212 Kč | 52 277 Kč | 31 517 Kč | 39 722 Kč | 41 063 Kč | 52 099 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | - | 31 663 Kč | 38 058 Kč | 38 895 Kč | 48 585 Kč |
Zlínský kraj | 17 972 Kč | 33 503 Kč | 34 854 Kč | 54 858 Kč | 30 948 Kč | 37 242 Kč | 37 372 Kč | 44 114 Kč |
Moravskoslezský kraj | 23 548 Kč | 36 327 Kč | 36 346 Kč | 50 554 Kč | 28 868 Kč | 37 545 Kč | 37 736 Kč | 46 096 Kč |
Volná místa
Informace o volných pracovních místech jsou čerpána z portálu MPSV ČR.