Typ JP | ID |
---|---|
WorkUnitTypeEnum.1 | 15415 |
Speciální pedagog provádí screening, diagnostické, intervenční, metodické, koordinační a konzultační činnosti, které vedou k odstranění či zmírnění výukových problémů dětí, žáků či studentů při vzdělávání a k jejich podpoře při začleňování, poskytuje dětem, žákům, studentům přímou pedagogickou podporu a poradenství a zákonným zástupcům, školám a školským zařízením poskytuje vedle poradenství i konzultační služby.
Odborný směr: | Povolání vyřazená z kategorického třídění pro svoji neaktuálnost |
Kvalifikační úroveň: | Magisterský studijní program |
Alternativní názvy: | Pracovník školského poradenského pracoviště |
Regulovaná jednotka práce: | Ano |
Předpis regulující výkon povolání: | Povolání je vykonáváno v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, vyhláškou č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. |
Mzdová sféra | Platová sféra | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kraj | Od | Medián | Do | Od | Medián | Do |
Hlavní město Praha | - | - | - | 36 754 Kč | 43 081 Kč | 55 684 Kč |
Středočeský kraj | - | - | - | 36 369 Kč | 42 085 Kč | 53 734 Kč |
Jihočeský kraj | - | - | - | 36 619 Kč | 42 024 Kč | 52 380 Kč |
Plzeňský kraj | - | - | - | 36 983 Kč | 43 216 Kč | 56 440 Kč |
Karlovarský kraj | - | - | - | 37 457 Kč | 43 243 Kč | 57 461 Kč |
Ústecký kraj | - | - | - | 36 575 Kč | 42 543 Kč | 53 193 Kč |
Liberecký kraj | - | - | - | 36 705 Kč | 42 196 Kč | 52 723 Kč |
Královéhradecký kraj | - | - | - | 36 804 Kč | 42 031 Kč | 52 277 Kč |
Pardubický kraj | - | - | - | 36 105 Kč | 42 042 Kč | 52 480 Kč |
Kraj Vysočina | - | - | - | 35 802 Kč | 42 439 Kč | 52 899 Kč |
Jihomoravský kraj | 28 549 Kč | 40 580 Kč | 59 868 Kč | 35 421 Kč | 41 766 Kč | 53 278 Kč |
Olomoucký kraj | - | - | - | 36 191 Kč | 42 977 Kč | 53 749 Kč |
Zlínský kraj | - | - | - | 34 692 Kč | 41 337 Kč | 51 164 Kč |
Moravskoslezský kraj | 28 472 Kč | 38 026 Kč | 50 379 Kč | 36 230 Kč | 42 156 Kč | 53 290 Kč |
Medián za ČR celkem | |||
---|---|---|---|
CZ-ISCO | Mzdová sféra | Platová sféra | |
2359 | Specialisté a odborní pracovníci v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení | 40 424 Kč | 42 152 Kč |
23591 | Speciální pedagogové | - | 50 248 Kč |
Kód podskupiny | Název podskupiny v ESCO | URL - podskupiny v ESCO |
---|---|---|
2359 | Specialisté v oblasti výchovy a vzdělávání jinde neuvedení | http://data.europa.eu/esco/isco/C2359 |
Nejvhodnější školní přípravu poskytují obory: |
||||
---|---|---|---|---|
Typ | Název | Kód | ||
KKOVTypeEnum.1 | Magisterský studijní program v oboru speciální pedagogika | 7506T | ||
KKOVTypeEnum.2 | Speciální pedagogika | 7506T002 | ||
KKOVTypeEnum.2 | Speciální pedagogika pro učitele | 7506T041 | ||
KKOVTypeEnum.2 | Speciální pedagogika a psychologie | 7506T004 |
Vhodnou školní přípravu poskytují také obory: |
||||
---|---|---|---|---|
Typ | Název | Kód | ||
KKOVTypeEnum.1 | Magisterský studijní program v oboru pedagogika | 7501T | ||
KKOVTypeEnum.2 | Vychovatelství se speciální pedagogikou | 7505T011 | ||
KKOVTypeEnum.1 | Magisterský studijní program v oboru vychovatelství | 7505T | ||
KKOVTypeEnum.2 | Psychologie a speciální pedagogika | 7701T013 | ||
KKOVTypeEnum.1 | Bakalářský studijní program v oboru speciální pedagogika | 7506R | ||
KKOVTypeEnum.2 | Speciální pedagogika | 7506R002 |
Odborné dovednosti |
|||
---|---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 1-8 | Vhodnost |
j41.D.1093 | Vyhledávání a orientační šetření žáků se speciálními vzdělávacími potřebami | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.1094 | Zajišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.6511 | Diagnostika studijních předpokladů dětí | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.2026 | Tvorba obecných metod ve výchově a vzdělávání v oblasti speciálního vzdělávání ve školství | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.2513 | Tvorba programů integrace a inkluze dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.1149 | Tvorba návrhu výchovně vzdělávacích cílů, forem a zásad výchovně vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.1083 | Tvorba a vedení výchovně vzdělávacích aktivit pro děti a mládež s ohledem na speciální vzdělávací potřeby, prevenci rizikového chování a zásady multikulturní a environmentální výchovy | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.1151 | Sestavování obsahu a struktury výchovně-vzdělávací aktivity na základě stanovených vzdělávacích cílů | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
k22.C.6415 | Provádění speciálně-pedagogických nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních činností a postupů | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.4511 | Provádění pedagogických vyšetření | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j31.C.6210 | Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.D.1153 | Hodnocení výchovně-vzdělávací aktivity a dosažení nastavených vzdělávacích cílů a požadovaných kompetencí | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
i21.C.1624 | Poskytování poradenské a konzultační činnosti v oblasti speciálního vzdělávání ve školství | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41.C.6128 | Vedení výchovy se zřetelem na speciální vzdělávací potřeby dětí | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41.C.6812 | Provádění psychoterapie ve skupině dětí | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41.C.6813 | Podpora rozvoje osobnosti postiženého dítěte rozvíjením těch jeho schopností a dovedností, v nichž je předpoklad, že by mohl být úspěšný | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41.C.6821 | Provádění protidrogové prevence | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41.C.6822 | Provádění multikulturní výchovy | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41.C.6823 | Provádění výchovy proti šikaně | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf
Odborné znalosti |
|||
---|---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 1-8 | Vhodnost |
j41._.0001 | obecná pedagogika | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j42._.0007 | speciální pedagogika | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j31._.0021 | pedagogická psychologie | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j31._.0007 | metody a formy práce podporující rozvoj osobnosti dítěte | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0021 | řešení výchovných problémů | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0022 | řešení studijních problémů | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j31._.0011 | psychodiagnostika | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j42._.0002 | hodnocení, testování a měření ve vzdělávání | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
j41._.0063 | somatopedie | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41._.0067 | vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
j41._.0062 | psychopedie | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.1 |
k15._.0006 | zásady bezpečnosti zdraví a prevence úrazů | 7 | CompetenceSuitabilityEnum.2 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c2_manualu.pdf
Obecné dovednosti |
||
---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 0-3 |
b01 | Počítačová způsobilost | 2 |
b02 | Způsobilost k řízení osobního automobilu | 0 |
b03 | Numerická způsobilost | 2 |
b04 | Ekonomické povědomí | 1 |
b05 | Právní povědomí | 2 |
b06 | Jazyková způsobilost v češtině | 3 |
b07 | Jazyková způsobilost v angličtině | 1 |
b08 | Jazyková způsobilost v dalším cizím jazyce | 0 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c10_manualu.pdf
Digitální kompetence |
|||
---|---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 1-4 | |
1.1 | Prohlížení, vyhledávání a filtrování dat, informací a digitálního obsahu | 3 | |
5.3 | Kreativní využívání digitálních technologií | 2 | |
5.2 | Identifikace potřeb a výběr vhodných technologií | 1 | |
5.1 | Řešení technických problémů | 1 | |
4.4 | Ochrana životního prostředí | 1 | |
4.3 | Ochrana zdraví a duševní pohody | 1 | |
4.2 | Ochrana osobních dat a soukromí | 2 | |
4.1 | Ochrana zařízení | 1 | |
3.3 | Autorská práva a licence | 1 | |
3.2 | Integrace a přepracování digitálního obsahu | 2 | |
3.1 | Tvorba digitálního obsahu | 2 | |
2.4 | Netiketa | 2 | |
2.3 | Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií | 3 | |
2.2 | Sdílení prostřednictvím digitálních technologií | 3 | |
2.1 | Interakce prostřednictvím digitálních technologií | 3 | |
1.3 | Správa dat, informací a digitálního obsahu | 3 | |
1.2 | Hodnocení dat, informací a digitálního obsahu | 3 | |
5.4 | Identifikace nedostatků v digitálních kompetencích | 1 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c15_manualu.pdf
Měkké kompetence |
||
---|---|---|
Kód | Název | Úroveň 0-5 |
1.1 | Kompetence k celoživotnímu vzdělávání | 4 |
4.5 | Kompetence k samostatnosti | 3 |
4.4 | Kompetence k řešení problémů | 4 |
4.3 | Kompetence k podnikavosti | 0 |
4.2 | Kompetence k plánování a organizování práce | 3 |
4.1 | Kompetence k aktivnímu přístupu | 3 |
3.3 | Kompetence k objevování a orientaci v informacích | 4 |
3.2 | Kompetence ke koncepčnímu myšlení | 3 |
3.1 | Kompetence k analytickému myšlení | 3 |
2.6 | Kompetence k vedení lidí | 2 |
2.5 | Kompetence k sebepoznání a porozumění druhým | 4 |
2.4 | Kompetence k ovlivňování a rozvíjení ostatních | 4 |
2.3 | Kompetence k orientaci na zákazníka a uspokojování zákaznických potřeb | 0 |
2.2 | Kompetence ke kooperaci | 4 |
2.1 | Kompetence k efektivní komunikaci | 4 |
1.4 | Kompetence ke zvládání stresu a zátěže | 4 |
1.3 | Kompetence ke kreativitě | 2 |
1.2 | Kompetence k flexibilitě | 3 |
4.6 | Kompetence k výkonnosti | 3 |
Popisy úrovní naleznete zde: https://nsp.cz/downloads/Priloha_c9_manualu.pdf
Poznámka ke zdravotním podmínkám:
Zdravotní způsobilost pro výkon povolání je stanovena podle zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče.
Přesné posouzení zdravotního stavu s následným doporučením nebo nedoporučením výkonu tohoto povolání je možné pouze po konzultaci s lékařem.