Jak na online pohovor?
Pandemie koronaviru ovlivňuje i způsob přijímání nových zaměstnanců. Nábor nyní často probíhá formou online komunikace. Přinášíme vám několik tipů, jak uspět v online pohovoru.
Pandemie koronaviru ovlivňuje většinu ekonomiky. Zatímco některé společnosti nabírání nových pracovníků až do odvolání zcela zastavily, v jiných je nábor spuštěn naplno. Technologičtí giganti Google, Amazon a Facebook již oznámili, že po dobu pandemie budou veškeré pracovní pohovory provádět online. Zajímavé bude sledovat, zda se tyto nové přístupy stanou běžnou praxí i po konci pandemie.
Pracovní portál jobs.cz, uvedl několik firem, využívajících online pohovor:
Komerční banka
Tým náborářů Komerční banky se přesunul na home office a nábor probíhá formou online komunikace. Na změnu byli relativně dobře připraveni, už předtím pro některé pohovory používali převážně Skype přes web. Pokud kandidáti chtějí, je možné se
v závěrečném kole potkat i osobně za dodržení veškerých bezpečnostních opatření. Na náboru samotných pozic se v Komerční bance nic nezměnilo, stále hledají řadu technologických pozic, na centrálu do RISKu, Auditu nebo podporující online prodej.
Zentiva
Léky se vyrábí i nadále, některé totiž pomáhají i při boji s koronavirem, a výroba se tudíž v Zentivě zvyšuje. Pokračuje tedy i nábor a jediné, co se výrazně změnilo, je forma pohovorů – vše probíhá online a především přes Skype či WhatsApp. Další novinkou je, že už u prvního kontaktu je přítomen manažer. Ve firmě jsou mile překvapeni, že online nástroje v náboru dobře fungují a že s jejich pomocí dokázali nahradit standardní nábor. Zentiva se snaží dát šanci i lidem z jiného oboru, kteří o svou práci nedávno přišli, náboráři se tak snaží veškeré životopisy poctivě pročítat a v nich hledat vhodné uchazeče.
Notino
I v Notinu, největším online prodejci parfémů a kosmetiky, nábor z velké části přesunuli do online. Některé pozice sice byly dočasně pozastaveny, především na prodejnách, ale na další klíčové role stále hledají nové kandidáty. Náboráři si uvědomují, že osobní kontakt je obtížně nahraditelný, a tak se snaží, aby zájemcům co nejvíce přiblížili pracovní prostředí i na dálku. V praxi to znamená, že ačkoli struktura pohovoru jako takového se výrazně nezměnila, jdou více do detailu v rámci popisu firemní kultury a atmosféry. Kandidátům pak doporučují: „Připravte se dle klasických zásad pohovoru. Je chyba vzít to na lehkou váhu jen proto, že jste doma.“ Notino aktuálně potřebuje posílit v marketingu, zákaznické péči, na IT pozicích a v distribučním centru.
Zde je pár tipů na úspěšné zvládnutí online pohovoru:
Zkontrolujte stav techniky
Ujistěte se dopředu, že vaše připojení k internetu i program pro videohovory běží bez problémů. Vyzkoušete si potřebnou techniku - kameru a zvuk.
Zvolte adekvátní oblečení a místo pohovoru
První dojem je důležitý. Vizuální kontakt je důležitý, ať se jedná o osobní schůzku nebo o video přenos. Potřebujete vypadat reprezentativně alespoň do té míry, jak to vaše pozice vyžaduje. Upravte se tak, jako kdybyste šli na klasický pohovor. Zároveň se ujistěte, že okolí, které kamera bude zabírat, máte uklizeno. Nepořádek by byl vaší špatnou vizitkou.
Odstraňte rušivé elementy
Na počítači by vám během pohovoru neměly vyskakovat žádné notifikace, alarmy ani nic podobného. Videohovor by rovněž měl vždy probíhat full-screen, aby vám zrak a pozornost neutíkala k otevřeným oknům okolo (což bude i skrz webkameru dobře vidět). Mobilní telefon si utlumte a vůbec ho nemějte na stole, u kterého budete sedět.
Nepodceňte přípravu na pohovor
Příprava by i zde měla vypadat stejně jako na osobní pohovor. Nervozita a tréma jsou zákeřné vlastnosti, které při pohovoru mohou způsobit mnoho nepříjemností – může vám například vypadnout, co je náplní dané profese, čím můžete přispět nebo naprosto zapomenout na doplňující otázky, které byste rádi personalistovi položili. Připravte si na stůl inzerát pracovní pozice, váš životopis a osnovu pro vaše představení. Platí zlaté pravidlo, že „štěstí přeje připraveným“. Znamená to přečíst si informace o firmě a podrobně se zaměřit na inzerát. Zkuste si také pročíst recenze na stránce Atmoskop.cz. Sbírá autentická hodnocení na firmy od lidí, kteří v nich pracují nebo pracovali.
Další část spočívá v práci se sebou samým. Podívejte se na svůj životopis a zkuste si ke každé pozici připravit pár vět o tom, co se vám na ní povedlo a naopak nepovedlo. Zodpovězte si také otázku, proč jste z dané firmy odešli. Tuto přípravu si klidně přehrajte i nahlas před zrcadlem.
Otázky, které vás pravděpodobně čekají:
- Co víte o naší společnosti? Je dobré ukázat, že víte, co firma dělá a co právě řeší.
- Jak vypadal váš typický pracovní den? Odpovědí ukážete, co vše jste měli na starosti. A také, jaká část vaší práce byla rutina a v čem jste se rozvíjeli.
- Který projekt se vám naposledy povedl? Popište projekt od A do Z. Zaměřte se na konkrétní výsledek a samozřejmě zmiňte, kdo vám s ním pomohl.
- Co se vám naposledy nepovedlo? Nikdo nečeká, že se vám vše podaří na 100 %. Vzít si ze zkušenosti poučení do budoucna je však neocenitelná vlastnost.
- Co vás vedlo k tomu opustit poslední zaměstnání? Tato otázka může být ošemetná, ale zkuste mluvit co nejvíce k věci a hlavně pravdu.
- Co očekáváte od nové práce? Je dobré ukázat, že jste si tuto otázku položili a víte, co by měla nová práce splňovat. Zaměřte se i na jiné oblasti, než je výplata a benefity.
- Co vás na vašem oboru baví? Konkrétní odpovědi a zápal pro obor je ta nejlepší odpověď.
Ukažte svůj entuziasmus
„Nalaďte se, jako byste na místě byli osobně,“ radí Petr Zajíček, náborář z Komerční banky. Udržujte během rozhovoru oční kontakt, usmívejte se a věnujte 100 % své pozornosti osobě na druhé straně hovoru, abyste ukázali, že máte o místo opravdu zájem a entusiasmus vám nechybí.
Ptejte se
Při online pohovoru je důležité bavit se o věcech, které byste jinak postřehli už při osobní návštěvě, ať máte představu o běhu firmy a její kultuře. „Přeci jen od vstupních dveří po uvedení do místa, kde probíhá pohovor, si dokresluje kandidát obrázek, jak to ve firmě vypadá, kde je kafe, kde se nají, jaké mají lidi a pracovní místa, až třeba po to, kde sedí tým a kde bude jeho místo,“ dodává Petr Zajíček.
Navažte na pohovor
Po ukončení videohovoru pošlete náboráři krátkou zprávu, ve které mu poděkujete za jeho/její čas.
Když všechno selže aneb plán B
Technologie je užitečná, ale v mnoha případech dokáže být zrádná. Není proto od věci připravit si plán B v případě, že se vám přeruší spojení nebo se vypne vaše elektronické zařízení. Pokud to je možné, nachystejte si náhradní tablet či počítač, který budete moci využít v tomto nouzovém režimu. Zjistěte si dopředu, jak restartovat Wi-Fi či jak se opětovně připojit k síti. Nikdy totiž nevíte, kdy se vám tyto informace budou hodit, zvlášť pokud se u pohovoru něco pokazí. Většina personalistů referovala, že spojení se vždy povede navázat, v záloze je vedle Skypu či WhatsAppu vždy telefonát.
Připraveným štěstí přeje, a to platí zvlášť při pracovních pohovorech. Nenechejte nic náhodě a podnikněte kroky, díky kterým se zbavíte trémy a nejistoty.
Zdroje:
www.jobs.cz, „Jak na online pohovor? Máme tipy od HRistů“, 2. 4. 2020
www.jobs.cz, „Potrénujte na pohovor. Tyto otázky na 99 % padnou“, 20. 1.2020
www.warengo.com,Tomáš Durčák, „Koronavirus firmy nutí k přijímání nových lidí na dálku. Jak zvládnout pracovní pohovor z domova?", 19. 3. 2020
www.procomputing.cz, Jan Hanáček, „Buďte na online pohovoru za hvězdu aneb tipy, jak se na něj připravit“, 9. 12. 2019